Clicky


Viaduct A16 Rotterdam schuift door de lucht over rijdend verkeer A20 heen

Viaduct A16 Rotterdam schuift door de lucht over rijdend verkeer A20 heen
31-08-2022 19:28 | Weer en Verkeer | auteur Redactie

ROTTERDAM - Wie over de snelweg A20 vanuit Gouda naar Rotterdam of verder naar Hoek van Holland gaat, passeert het drukke verkeersknooppunt Terbregseplein. Over dit verkeersknooppunt wordt sinds eind 2021 een viaduct in delen door de lucht geschoven. Het viaduct in wording tikt nu voor het eerst de A20 aan.

Het viaduct maakt onderdeel uit van de nieuwe, 11 km lange en energieneutrale snelweg A16 Rotterdam. Het verkeer op de A20 rijdt tijdens het schuiven van het viaduct gewoon door. Omdat het schuiven met 2,5 m per uur zeer langzaam gaat, merkt de weggebruiker er tijdens het rijden niets van.

Een bijzonder gezicht is het echter wel. Een felblauwe stalen lanceerneus hangt op dit moment in de lucht boven de hoofdrijbaan van de A20, met daarachteraan inmiddels tien delen wegdek met een totale lengte van 240 m. Het viaduct tikt nu de hoofdrijbaan van de A20 richting Hoek van Holland aan.

Elke paar weken komt daar aan de achterkant een nieuw deel bij. In totaal wordt er per rijrichting 400 m wegdek geschoven. Eind september 2022 vindt de volgende schuif plaats en overspant niet alleen de stalen neus, maar ook het viaduct zelf de volledige breedte van de A20 richting Hoek van Holland.

Aan de noordkant van het Terbregseplein worden steeds betonnen wegdekdelen van ongeveer 25 m lang gemaakt. Eerst wordt het staal van het wegdekdeel gevlochten, vervolgens wordt het beton gestort en als laatste vindt de afwerking plaats.

Nadat een wegdekdeel is gegoten, moet het twee weken uitharden voordat het over de weg geschoven kan worden. De wegdekdelen worden één voor één achter de lanceerneus vastgemaakt. Het schuiven gebeurt over de blauwe hulpconstructie naast de pijlers.

Een voordeel van deze bouwmethode is dat grotere overspanningen makkelijker overbrugd kunnen worden. De stalen neus overbrugt de afstand tussen de pijlers en zorgt ervoor dat het gewicht goed is verdeeld. Een ander belangrijk voordeel bij de A16 Rotterdam is dat er geen extra grote afsluitingen nodig zijn om het viaduct te kunnen bouwen.

Eind 2023 moet het schuiven klaar zijn. Rijkswaterstaat werkt nu aan één rijrichting, begin 2023 begint Rijkswaterstaat met schuiven van de andere rijrichting. Daarna zetten zede puntjes op de i en bouwen we het viaduct af door het aanbrengen van asfalt, belijning, verlichting en de vangrails.

De A16 Rotterdam verbindt de snelweg A16 ter hoogte van het Terbregseplein met de snelweg A13 bij Rotterdam The Hague Airport. Het verbinden van de A16 met de A13 verbetert de bereikbaarheid van de regio en vermindert de filedruk.

Het levert namelijk een bijdrage aan het oplossen van drie knelpunten uit de file top-10:

  • De A20 Hoek van Holland - Gouda (tussen Rotterdam Crooswijk en Terbregseplein) en de andere kant op tussen Rotterdam Crooswijk en Rotterdam Noord; 
  • De A4 Den Haag- Rotterdam (tussen Ketheltunnel en Kethelplein);
  • De A13 Rijswijk-Rotterdam (tussen Overschie en Kleinpolderplein, fileknelpunt 35).

De A16 Rotterdam wordt in opdracht van Rijkswaterstaat aangelegd door De Groene Boog, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Van Oord en TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis. Partners Freyssinet, Doka, Diepstraten en Dyckerhoff zetten hun specifieke kennis in voor een succesvolle lanceeroperatie van het viaduct bij Terbregseplein.