Clicky


Europese wegtransportprijzen breken nieuwe records

Europese wegtransportprijzen breken nieuwe records
04-08-2022 14:14 | Algemeen | auteur Redactie | Esther van der Wal

GENÈVE - Inflatie, afnemende vraag, sociale instabiliteit en de oorlog in Oekraïne leiden tot tumultueuze ontwikkelingen in de vrachtprijzen, onthult de Ti/Upply/IRU Road Freight Rate Benchmark voor het tweede kwartaal van 2022. De European Road Freight Rates Benchmark, opgesteld door Transport Intelligence, Upply en IRU, analyseert de Europese vrachttarieven en marktvooruitzichten op kwartaalbasis om zo de verladers, vervoerders en vervoerders te informeren. 

Na de invasie van Oekraïne in maart is de dieselprijs vóór belastingen in de EU-27 met 69 procent gestegen ten opzichte van januari. 

Meerdere indicatoren wijzen op een afnemende vraag naar Europees goederenvervoer over de weg, met een afnemende activiteit in alle grote economieën en inflatiecijfers die wegen op het consumenten- en ondernemersvertrouwen. De inflatie stijgt in alle Europese landen en bereikte in juni een recordhoogte van 8,6 procent in de eurozone. Volgens de laatste gegevens ervaart Spanje de grootste stijging met een prijsstijging van +10,2 procent, hoger dan de andere grote Europese economieën van Duitsland (7,9 procent), Frankrijk (5,8 procent), Italië (8 procent) en het VK ( 9,1 procent).

Chauffeurstekort

Het tekort aan chauffeurs treft het hele Europese continent. Duitsland bevindt zich in een bijzonder kritieke situatie met een geschat tekort van 50.000 tot 80.000 vrachtwagenchauffeurs. Migrerende werknemers zijn goed voor 24 procent van het Duitse chauffeurspersoneel en het verlies van Oekraïense burgers die terugkeren om hun land te verdedigen, heeft het aanbod van chauffeurs in Duitsland verder beperkt.

Frankrijk/Spanje

In Frankrijk en Spanje zijn de vrachttarieven zeer aanzienlijk gestegen. De stijging bereikte met name in de richting Parijs-Madrid 21,2 procent op kwartaalbasis. Dit is bijna twee keer de gemiddelde stijging van de Europese vrachttarieven en is ook de op één na hoogste stijging van alle Europese vrachttarieven. 

Duitsland/Polen

In Duitsland en Polen hebben alle tarieven, met uitzondering van de vachtkoersen van Duisburg tot Warschau, hebben op deze route nieuwe historische hoogtepunten bereikt na een opwaartse trend sinds het begin van de pandemie. In tegenstelling tot de stijgingen die op de meeste Europese routes werd waargenomen, stegen de vrachttarieven op deze route langzamer dan de contracttarieven. De vraag werd met name beïnvloed door de verzwakking van de industrie in Duitsland en Polen. De instabiliteit die is ontstaan ​​door het conflict in Oekraïne is vooral merkbaar in dit deel van Europa en beïnvloedt ook de ontwikkeling van de industriële vooruitzichten.

Frankrijk/Groot-Brittannië

Na de Brexit zijn de transporten tussen Frankrijk en Groot-Brittannië duurder en langer geworden. Onderzoekers van de London School of Economics (LSE) hebben ontdekt dat, hoewel de export grotendeels is hersteld, de Britse import uit de EU met 25 procent is gedaald in vergelijking met andere bestemmingen. Bovendien daalde de verscheidenheid aan verhandelde goederen met 30 procent. Goederen met een lage waarde werden het meest getroffen door de stijging van de administratieve kosten.

Thomas Larrieu, Chief Executive Officer bij Upply, merkt op: “De vertraging van de Europese vraag zou de opwaartse druk op de vrachttarieven voor het wegvervoer moeten vertragen. Aan de andere kant worden vervoerders nog steeds geconfronteerd met aanzienlijke kostenstijgingen (brandstof, arbeid, enz.), dus de tarieven zullen de komende maanden waarschijnlijk op een hoog niveau blijven.”

Nathaniel Donaldson, economisch analist bij Ti zei: "Het effect van stijgende kosten in 2022 is nu heel duidelijk nu de vrachttarieven over het Europese continent nieuwe recordhoogtes bereiken. De aanvankelijke brandstofprijsstijgingen na de invasie van Oekraïne hebben geleid tot een veel duurdere omgeving voor Europese wegvervoerders, terwijl vakbondsacties en een toenemend tekort aan chauffeurs de capaciteit beperkt houden. Een reeks indicatoren wijst op een drastische vertraging van consumptie en productie, waardoor verdere stijgingen zullen afnemen, terwijl hoge kosten de tarieven hoog houden.”

Vincent Erard, IRU Director of Corporate Services, voegt hieraan toe: “Het chauffeurstekort is momenteel een van de grootste uitdagingen voor de vrachtwagenindustrie en de gevolgen ervan zullen in de nabije toekomst waarschijnlijk toenemen en de vrachtprijzen blijven beïnvloeden. De leeftijdsverdeling van chauffeurs geeft al een voorproefje van wat komen gaat: 34 procent van de chauffeurs ouder dan 55 jaar in Europa en jonge chauffeurs onder de 25 jaar vertegenwoordigen slechts 7 procent.

Deze trend zal verergeren als oudere chauffeurs met pensioen blijven gaan, sommige eerder dan verwacht, zoals tijdens de COVID-19-pandemie, waardoor de pool van beschikbare chauffeurs verder zal afnemen. Alle acties en initiatieven die gericht zijn op het verbeteren van de aantrekkelijkheid van het autorijberoep en het wegnemen van de drempels voor toegang tot het beroep (kosten opleiding, minimumleeftijd) zullen op lange termijn bepalend zijn.”