Clicky


Honderdste Mercedes Benz eCitaro afgeleverd aan Hamburger Hochbahn AG

Honderdste Mercedes Benz eCitaro afgeleverd aan Hamburger Hochbahn AG
01-08-2022 13:42 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

STUTTGART/MANNHEIM - Hamburger Hochbahn AG, de grootste lokale aanbieder van openbaar vervoer in Hamburg, heeft ambitieuze doelen: de hele busvloot van de stad moet tegen 2030 zijn omgebouwd tot lokaal emissievrije voertuigen. De volledig elektrische Mercedes‑Benz eCitaro is een essentiële bouwsteen hiervoor. Het honderdste voertuig werd vandaag in Mannheim overhandigd.

"De honderdste eCitaro is een mijlpaal voor Hamburger Hochbahn AG", zegt Mirko Sgodda als hoofd verkoop, marketing en klantenservice bij Daimler Buses. "Eind 2018 kocht Hochbahn het eerste productievoertuig van de eCitaro. Nu we het honderdste voertuig aan Hamburg hebben geleverd, is dit een duidelijk teken dat de eCitaro zijn waarde in de praktijk heeft bewezen."

De mijlpaal van de honderdste eCitaro is opmerkelijk, maar geen reden om het rustiger aan te doen. Momenteel zijn er immers nog tien eCitaro's onderweg. Hiermee zal de vloot van Hamburger Hochbahn AG bestaan ​​uit 83 solobussen en 27 gelede bussen. Voor dit en volgend jaar zijn nog 68 solobussen en vijf gelede bussen besteld.

Dit zijn onder meer de eerste modellen met de volgende generatie, nog krachtigere NMC3-batterijen, die een groter bereik bieden zonder te hoeven opladen. Hamburger Hochbahn AG is betrokken geweest bij elke stap van de snelle ontwikkeling van de eCitaro, waarbij hij elke batterijgeneratie, van NMC1 tot NMC3, en solid-state batterijen bedient.

Jubileumbus: ontworpen voor passagiers en chauffeurs

Het jubileummodel maakt deel uit van een uitgebreide raamovereenkomst voor maximaal 530 emissievrije stadsbussen voor Hochbahn tussen 2021 en 2025. Het exacte aantal bussen en hoe deze worden verdeeld, wordt gedurende de looptijd van de overeenkomst bepaald.

De gelede bus voor Hamburg is zeer passagiersvriendelijk uitgerust. Vier deuren zorgen voor een snelle passagiersstroom bij haltes. Een waarschuwingssysteem voor het sluiten van de deur met een knipperende rode lichtstrip informeert passagiers die het voertuig in- of uitstappen dat de deur op het punt staat te bewegen. Er zijn drie speciale ruimtes voorzien voor rolstoelen en kinderwagens. De houtlook voor de vloer, de met stof beklede stoelen en rugleuningen voor de in eigen huis vervaardigde passagiersstoelen en de leren riemen zorgen voor een knus gevoel.

De sfeerverlichting zorgt voor een aangename sfeer als het buiten donker is. Passagiers kunnen hun elektronische apparaten aan boord opladen via de talrijke dubbele USB-aansluitingen. Aan boord worden twee dubbele monitoren gebruikt voor infotainment. Het geactiveerde filter en de antivirale functie van het airconditioningsysteem verminderen het risico op infectie.

Maar ook de chauffeurs zijn niet vergeten. De cabinedeur is over de gehele breedte voorzien van een glazen scheidingswand. De bestuurdersstoel is verwarmd en voorzien van airconditioning. Met videocamera's boven de deuren drie en vier kan de bestuurder zien wat er bij de bushaltes aan de achterdeuren gebeurt. Tot slot waarschuwt het Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) voorbijgangers wanneer deze stille stadsbus nadert.

Langdurige samenwerking tussen Hochbahn en Daimler Buses

Hamburger Hochbahn AG exploiteert 116 routes en meer dan 1300 haltes, met ongeveer 1100 bussen. Deze bussen vervoeren ongeveer 214 miljoen passagiers per jaar. Dit vervoersbedrijf koopt sinds 2020 alleen nog lokaal emissievrije stadsbussen in. Daimler Buses en Hochbahn werken al tientallen jaren nauw met elkaar samen en brengen samen innovatieve technologieën naar voren.