Clicky


Trimodal Europe start met eigen shuttletrein in haven van Rotterdam

Trimodal Europe start met eigen shuttletrein in haven van Rotterdam
26-07-2022 09:21 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

ROTTERDAM - Trimodal Europe B.V. start binnenkort met een eigen shuttletrein ‘met spoorboekje’ in de haven van Rotterdam. Vanaf 30 juli rijden er 16 testtreinen per week tussen de RSC Terminal in de Waalhaven en drie diepzee terminals op de Maasvlakte (RWG, EMX en APM2).

Het bedrijf uit Hoogvliet, als expediteur gespecialiseerd in conventioneel vervoer van gassen en vloeistoffen en intermodaal spoorvervoer, gelooft sterk in de toekomst van milieuvriendelijke transportoplossingen. Vandaar het initiatief met de eigen ‘Maasvlakte shuttletrein’.

"De wegen slibben dicht en daarnaast is het spoorvervoer een duurzamere transportoplossing. Door de toenemende files op de weg, de scherpe rij- en rusttijdenwet, verhogingen van de tol en het gebrek aan chauffeurs zijn wij van mening dat de modal shift de enige oplossing is voor de toekomst", aldus Don van Riel, managing-director van Trimodal.

Redenen

De oud-spoorman van het jaar, tevens voorzitter van de NVPG en de BZE, is initiatiefnemer van de nieuwe shuttletrein. "Na een lange voorbereiding en de nodige investeringen staan nu alle seinen op groen. De wagens zijn besteld, het contract is opgemaakt met de verhuurmaatschappij en LTE regelt de locomotief. Kenmerkend voor deze shuttletrein is het bieden van betere bereikbaarheid, efficiency en betrouwbaarheid. Het wordt steeds moeilijker met transporten over de weg en in de vakantieperiode is de drukte nog veel erger. Ook krijgen de Maasvlakte en Voorne Putten te maken met wegwerkzaamheden aan de A15."

Vast schema

Bovendien komen de treinen tot dusverre vanuit het achterland met vertraging de haven in en moet dus alles telkens aangepast worden. "Wij gaan daarom rijden met een vast schema, zodat iedereen weet wanneer er een trein naar waar vertrekt. Er wordt per week 40 uur zekerheid ingebouwd om tijd op te kunnen vangen bij vertraging. Voor de binnenvaart is een bezoek brengen aan een diepzee terminal met tien containers niet aantrekkelijk. Met onze Maasvlakte shuttletrein combineren we 108 Teu lossen met 108 Teu laden op de diepzee terminals. Dat is veel efficiënter”, benadrukt Van Riel.