Clicky


Truck FIT verbetert slotboekingsproces voor transportbedrijven op HHLA-terminals

Truck FIT verbetert slotboekingsproces voor transportbedrijven op HHLA-terminals
22-07-2022 10:08 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

HAMBURG - In samenwerking met verschillende transportbedrijven heeft Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) met de introductie van Truck FIT haar slotboekingsproces voor vrachtwagenbezoeken aan de haven van Hamburg met succes verder ontwikkeld. Stuhr Container Logistic GmbH & Co. KG ondersteunt de update, omdat de ingevoerde wijzigingen het ook mogelijk maken de capaciteiten van transportbedrijven betrouwbaarder te plannen en te beheren.

Jens Hansen, Chief Operating Officer van HHLA, zegt: “Met de introductie van het proces voor het boeken van slots en de updates van het Truck FIT-systeem verbeteren we voortdurend de processen op de terminals in Hamburg. Dit vermindert de tijd die vrachtwagens op de terminal doorbrengen en ontlast daarmee de openbare infrastructuur. Door samen te werken met de transportbedrijven hebben we het systeem verder kunnen ontwikkelen op basis van de behoeften van de gebruikers en zijn we dichter bij ons gezamenlijke doel gekomen: de transparante en betrouwbare toewijzing van slots.”

De systeemupdates zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de deelnemende transportbedrijven. Een belangrijke ontwikkelingspartner voor HHLA was Stuhr Container Logistic. Het Hamburgse transportbedrijf is expert in containervervoer in en rond de haven van Hamburg. Het bedrijf was vanaf het begin betrokken bij de planning en uitvoering van het project.

Heiner Stuhr, Managing Partner van Stuhr Container Logistic, over Truck FIT: “In het begin stonden we sceptisch tegenover de wijzigingen aan het systeem, omdat we vreesden dat de flexibiliteit die ons bedrijf nodig heeft verloren zou gaan. In onze rol als ontwikkelingspartner hebben we onze zorgen echter vanaf het begin transparant kunnen uiten. Het HHLA-projectteam ging met ons in gesprek en vond altijd de juiste oplossing.”

Dankzij de feedback van transportbedrijven werd het systeem verder ontwikkeld op basis van de behoeften van gebruikers. “Er zijn nu op korte termijn meer boekbare slots beschikbaar dan voor de aanpassingen, wat een positieve impact heeft op ons bedrijf”, voegt Heiner Stuhr toe.

Oliver Dux, Managing Director van Container Terminal Altenwerder (CTA), verklaart: “We zijn al onze projectpartners – inclusief Stuhr – zeer dankbaar voor het ondersteunen van HHLA's introductie van Truck FIT ondanks de moeilijke omstandigheden. Vooral de huidige situatie illustreert hoe belangrijk het is voor alle partijen die te maken hebben met verstoringen in de supply chain om samen te werken en oplossingen te vinden.”

Om knelpunten op de terminals te voorkomen en de verkeerssituatie te verlichten, is in de haven van Hamburg in 2017 het proces voor het boeken van slots ingevoerd. Begin 2022 begon HHLA met het updaten van het systeem met de introductie van Truck FIT, aangezien het aantal no-shows - het aandeel ongebruikte slots - aanzienlijk was gestegen.

Met de systeemupdate krijgen transporteurs met een te hoog no-show tarief de week erop een beperkt aantal slots aangeboden tijdens de spitsuren. In de daluren kunnen nog steeds slots vrij geboekt worden. Sinds eind juni is het niet meer mogelijk om reeds geboekte slots te ruilen. In een laatste stap wordt de transparantie van het systeem verder vergroot door het openbaar maken van de werkelijke doorlooptijden op de terminals.