Clicky


Fraude en oplichting bij bedrijven nemen toe

Fraude en oplichting bij bedrijven nemen toe
19-07-2022 10:04 | Algemeen | auteur Redactie

'S-HERTOGENBOSCH - Fraude en oplichting bij bedrijven nemen toe. 51 procent van de bedrijven had er afgelopen 2 jaar mee te maken. 66 procent geeft aan dat er sprake is van toename van fraude. Veel aandacht in de media gaat uit naar de opkomst van cybercrime maar veruit de meeste vormen van fraude en oplichting vinden op klassieke wijze plaats. Met op nummer 1: eigen medewerkers die geld of producten verduisteren of valse declaraties indienen.

Dit blijkt uit een onderzoek van Allianz Trade Benelux onder Nederlandse en Belgische bedrijven. Om toenemende fraude samen met bedrijven effectiever te bestrijden is de kredietverzekeraar onlangs aangesloten op het vernieuwde platform Fraude.nl, in samenwerking met fraude- en veiligheidsexpert Hoffmann en advocatenkantoor Lexence.

Eigen medewerkers

De meeste fraude wordt gepleegd door eigen medewerkers (interne fraude). Voorbeelden van veelvoorkomende fraude en oplichting door eigen werknemers:

  • producten stelen, geld ‘lenen’ uit de kassa of korting geven aan vrienden en familie;
  • vertrouwelijke bedrijfskennis verkopen of geven aan een concurrent;
  • zakendoen met niet-bestaande leveranciers en daar valse facturen voor aanmaken;
  • zonder toestemming geld overmaken naar de eigen bankrekening;
  • onjuiste kosten- of urendeclaraties indienen.

Externe fraude

Bij fraude en oplichting van buitenaf (externe fraude) is factuurfraude koploper. Meer dan de helft (53 procent) van de bedrijven had hiermee te maken de afgelopen 3 jaar. Bij factuurfraude ontvangen bedrijven valse nota’s die ogenschijnlijk verstuurd zijn uit naam van bekende klanten of organisaties. De spookfacturen zijn nauwelijks van echte facturen te onderscheiden. Vaak is alleen het bankrekeningnummer (en de te naam stelling) afwijkend. Vaak gaat het bij spookfacturen om relatief kleine bedragen. De oplichter hoopt dat de spookfactuur in de dagelijkse drukte op de administratieafdeling ‘blindelings’ wordt afgehandeld.

Opzet onderzoek

Aan dit onderzoek hebben 200 Nederlandse en Belgische bedrijven meegewerkt. 62 procent van de respondenten is algemeen of financieel eindverantwoordelijk (CEO’s en CFO’s). De deelnemende bedrijven vertegenwoordigen een divers palet aan branches, zoals bouw en installatie (21 procent), agri/food (21 procent), metaal (17 procent), chemie (5 procent), transport & logistiek (5 procent) en zakelijke dienstverlening (2 procent). 46 procent van de respondenten werkt bij een organisatie met een omzet tussen de €10 en €50 miljoen.

Kopersfraude

Wat bij externe fraude ook veel voorkomt is zogeheten ‘kopersfraude’ (ook wel fake buyer fraud genoemd). 41 procent van de bedrijven die aan het onderzoek meededen noemt deze vorm van fraude, na factuurfraude, als de meest voorkomende vorm van externe oplichting. Kopersfraude kan verschillende gezichten aannemen. Bijvoorbeeld, uit naam van een vaste klant van het bedrijf worden goederen besteld maar er wordt een afwijkend afleveradres opgegeven. Kopersfraude is ook als de koper beweert dat hij een bestelling niet heeft ontvangen, terwijl de goederen in werkelijkheid wel zijn geleverd. Een aparte categorie van externe fraude is zogeheten acquisitie- of advertentiefraude waarbij advertenties worden verkocht die niet of nauwelijks worden ‘geleverd’.

Schade

Op de vraag of men daadwerkelijk slachtoffer is geworden van een vorm van fraude, antwoordde net iets meer dan de helft met ja (51 procent). In 48 procent van de gevallen ging het om schade tot 50.000 euro. 10 procent had een schadepost tussen de 200.000 en 500.000 euro. En 1 procent zelfs meer dan 5 miljoen.

Fraude.nl

Met deze website willen de drie partijen bedrijven en ondernemers een informatief platform bieden voor fraudevraagstukken. Maar ook een plek waar ze terecht kunnen als ze (direct) hulp nodig hebben. Elke uitdaging is uniek, geen situatie is hetzelfde. Soms vraagt een zaak om het toevoegen van een digitaal rechercheur of een financieel onderzoeker. Een andere situatie vraagt wellicht om de bril van een psycholoog of jurist. En om problemen in de toekomst te voorkomen, kan het interessant zijn preventiemaatregelen te treffen of je tegen frauderisico’s te verzekeren.