Clicky


FrieslandCampina en De Nieuwe Melkboer gaan samenwerking aan

FrieslandCampina en De Nieuwe Melkboer gaan samenwerking aan
30-06-2022 18:55 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

AMERSFOORT - De Nieuwe Melkboer en FrieslandCampina gaan samenwerken aan het verder ontwikkelen van een lokale keten voor plantaardige zuivelalternatieven met een goed verdienmodel voor de boer. De Nieuwe Melkboer, een initiatief van een FrieslandCampina-lid, levert de eerste soja-alternatieven voor melk en yoghurt van Nederlandse bodem. Met de samenwerking kan De Nieuwe Melkboer gebruikmaken van de kennis en expertise van FrieslandCampina en daarmee verder groeien en door ontwikkelen.

De Nieuwe Melkboer is voortgekomen uit het familiemelkveebedrijf van de familie Grobben uit Enschede. Generaties lang leveren zij melk aan de coöperatie FrieslandCampina, en als jongste generatie hebben Bart en Tom Grobben besloten om de transitie in te zetten naar een plantaardige ‘melkboerderij’. Ze maken plantaardige alternatieven voor zuivelproducten van lokaal geteelde eiwitgewassen met extra aandacht voor mens, dier, milieu en klimaat.

Zij spelen hiermee in op een groeiende vraag naar plantaardige zuivelalternatieven en lokale producten. “Gek genoeg waren er nog geen lokale zuivelalternatieven verkrijgbaar. En wij vonden dat dat moest veranderen”, aldus Bart en Tom Grobben.

De Nieuwe Melkboer is sinds anderhalf jaar op de markt met een sojadrink en plantaardig alternatief voor yoghurt en heeft de ambitie om haar assortiment en de verkrijgbaarheid van de producten verder uit te breiden. “Nederland heeft een vooruitstrevende agrarische sector en daarbij hoort ook een lokale keten voor plantaardige zuivelalternatieven. En wij geloven dat FrieslandCampina ons daarbij als geen ander kan helpen met al zijn aanwezige kennis en expertise”, aldus Bart en Tom Grobben.

“Als leidend voedingsmiddelenbedrijf met een sterke kern in zuivel kijkt FrieslandCampina altijd hoe het initiatieven van zijn leden kan ondersteunen, vooral als daarmee waarde voor de leden kan worden gecreëerd. De markt staat daarbij altijd voorop: wat is de behoefte van de consument? De Nieuwe Melkboer speelt op creatieve wijze in op twee belangrijke trends: lokaal en plantaardig. We vinden het heel mooi dat De Nieuwe Melkboer voortkomt uit het melkveebedrijf van een van onze leden en ondersteunen Bart en Tom dan ook graag bij het realiseren van hun droom. We kijken er naar uit om met De Nieuwe Melkboer samen te werken en van elkaar te leren”, voegt Dustin Woodward, Managing Director FrieslandCampina Nederland eraan toe.