Clicky


Snel duidelijkheid over verminderen aantal passagiers op Schiphol

Snel duidelijkheid over verminderen aantal passagiers op Schiphol
16-06-2022 09:04 | Burgerluchtvaart | auteur ANP

SCHIPHOL - Schiphol geeft naar verwachting nog deze week duidelijkheid over het verminderen van het aantal passagiers om de zomerdrukte op de luchthaven het hoofd te bieden. Momenteel wordt nog gekeken naar de mogelijkheid om passagiers om te boeken en of er vluchten vanaf andere luchthavens kunnen worden uitgevoerd. Verder zal een boekingsstop worden ingesteld. Dat zeggen ingewijden tegen het ANP, na eerdere berichtgeving door De Telegraaf.

Een woordvoerder van Schiphol wijst erop dat in het eerder gepresenteerde actieplan over de zomerdrukte al gerept werd over het annuleren van vluchten en dat er nog altijd wordt overlegd met luchtvaartmaatschappijen. Volgens de zegsman is de rekensom nog niet af, maar volgt er snel duidelijkheid. De verwachting is dat Schiphol vrijdag de uitwerking van de plannen officieel presenteert. Mogelijk dat in de loop van donderdag al meer bekend wordt.

Schiphol kampt met personeelstekorten onder beveiligers en afhandelaars. In combinatie met de toegenomen stroom vakantiegangers zorgt dit al weken voor grote drukte op de luchthaven, met soms geannuleerde en vertraagde vluchten tot gevolg. Om meer personeel aan te trekken sprak de luchthaven met de vakbonden af dat beveiligers, bagage-afhandelaars, schoonmakers en buschauffeurs op het vliegveld deze zomer een bonus krijgen van 5,25 euro per uur. Ook na de zomer krijgen ze meer loon, maar wel minder dan tijdens de drukke periode.

Bij het schrappen van vluchten speelt de onafhankelijke slotcoördinator die de start- en landingsrechten op de luchthaven verdeelt een grote rol. Daarnaast moeten plannen ook juridisch houdbaar zijn. Luchtvaartmaatschappijen zullen de geleden schade voor het niet kunnen uitvoeren van vluchten vrijwel zeker op Schiphol willen verhalen. Over het afwikkelen van die claims wordt pas later meer duidelijk.

Belangenvereniging voor luchtvaartmaatschappijen BARIN heeft herhaaldelijk laten weten dat het verplicht schrappen van vluchten alleen als "laatste redmiddel" moet worden gebruikt. De branchevereniging denkt dat met de nieuwe afspraken over meer loon en betere arbeidsvoorwaarden, en "nu al meer mensen op de vloer", de doorstroom op Schiphol al wordt verbeterd. Verschillende maatschappijen gaven al aan geen heil te zien in het schrappen van vluchten.