Clicky


NS vraagt aandacht voor beroep machinist en conducteur middels treinsimulator

NS vraagt aandacht voor beroep machinist en conducteur middels treinsimulator
02-06-2022 09:07 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie | Esther van der Wal

AMSTERDAM - NS reist de komende weken met een treinsimulator van station naar station. Op deze manier kan iedereen ervaren hoe het is om machinist te zijn en zelf onze nieuwste Intercity te besturen. De eerste halte van de treinsimulator is vrijdag 3 juni op station Utrecht Centraal. NS wil met de simulator aandacht vragen voor de beroepen machinist en conducteur.

De treinsimulator bootst de werkplek van de machinist zo realistisch mogelijk na. De bediening en knoppen zijn hetzelfde als die van de allernieuwste Intercity, genaamd ICNG. Dat staat voor Intercity Nieuwe Generatie. Deze trein gaat als eerste over de Hogesnelheidslijn rijden tussen Amsterdam-Rotterdam-Breda. Machinist Mark van Dooren: “In de simulator ben jij de machinist en is het aan jou om de trein veilig en op tijd te rijden. De simulator is heel realistisch: je gaat door slecht weer, er kan een vertraagde trein voor je rijden, allemaal zaken die je in het echt ook tegenkomt.”

De simulator reageert direct zodra de machinist vertrekt, remt of toetert. Op een groot scherm is het treintraject te zien waar de trein over rijdt. Van Dooren: “Drie kleinere schermen tonen alle knoppen en systemen die je nodig hebt om de trein te controleren. Denk aan het bedienen van de stroomafnemer, het openen en sluiten van deuren en hoe hard je mag rijden. Net als een echte trein beschikt de simulator ook over een dodemanspedaal. Bedien je deze niet op tijd, dan volgt een noodremming. In de simulator kunnen we de dodeman uitzetten, zodat mensen die voor het eerst rijden ook even kunnen wennen.” NS gebruikt de treinsimulator normaal gesproken intern om machinisten op te leiden. Om mensen te enthousiasmeren voor een baan als machinist stelt NS de treinsimulator nu open voor iedereen.

1100 vacatures

In totaal heeft NS op dit moment 1100 vacatures, verspreid over alle bedrijfsonderdelen. Denk hierbij aan functies als monteur, veiligheid & service-medewerker, retailmedewerker op het station en IT’er. Daarnaast heeft NS dringend behoefte aan machinisten en conducteurs. Onlangs maakte NS bekend vanaf 13 juni op één traject minder vaak te kunnen rijden vanwege het gebrek aan collega’s.

Dit jaar zijn inmiddels 220 mensen begonnen aan de opleiding tot machinist of hoofdconducteur, maar er zijn meer dan 500 opleidingsplekken beschikbaar. NS betaalt de opleiding en meteen vanaf de start ontvangen deelnemers salaris. De opleiding tot machinist duurt één jaar en de opleiding tot conducteur vijf maanden. Beiden worden onder andere aangeboden in ons opleidingscentrum in Amersfoort.