Clicky


Gheeraert helpt nieuwe DAF-trucks ontwikkelen

Gheeraert helpt nieuwe DAF-trucks ontwikkelen
30-05-2022 15:39 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

LOPPEM - Voor Gheeraert, een logistiek bedrijf met het hoofdkantoor in het Belgische Loppem, was het nagelbijtend wachten op de nieuwe generatie DAF trucks. En dat om een wel heel speciale reden: de afgelopen vier jaar werkten zowel CEO Peter Gheeraert als chauffeur Timothy Van Rumst mee aan de gloednieuwe modellen. “Dit maak je maar één keer in je leven mee”, glundert chauffeur Timothy Van Rumst.

Exclusieve onderzoeksgroep

Timothy: “Het was een hele eer om aan dit project deel te nemen. DAF had enkele logistieke bedrijven geselecteerd om feedback te geven op de bestaande DAF trucks. Ik had verwacht dat we met een grote groep zouden zijn, maar wat bleek? We waren met 15 mensen! En dat voor heel Europa. Ongelooflijk toch?”

Peter: “Gheeraert is wel een belangrijke klant voor DAF. We rijden met hun trucks sinds 1951. Daarnaast hebben we een eigen garage met DAF diagnose-apparatuur. We hebben dus heel wat kennis over de trucks. En wat ook meespeelt: Gheeraert zet de wagens in op veel verschillende manieren.”

Een complete makeover

De eerste nieuwe truck is zonet geleverd bij Gheeraert, het gaat om de nieuwe DAF XF. En het resultaat mag er zijn: de nieuwe DAF trucks zetten duidelijk een nieuwe standaard met hun afgeronde voorruit, nieuwe aandrijflijnen en een grotere cabine.

Peter: “Met die cabine is DAF echt voor op de concurrentie. Volgens de wet mag een vrachtwagen maar een bepaalde lengte hebben. Standaard houden fabrikanten dus zoveel mogelijk ruimte voor de lading en platten ze de cabine af. Maar eigenlijk is dat niet goed voor de veiligheid, de aerodynamica en het verbruik. Nu is er een nieuwe Europese wetgeving die zegt dat je cabine 50 cm langer mag zijn. DAF heeft dat als een van de eersten toegepast.

Timothy: “Vooral de aanpassingen om de dode hoek te verkleinen, zijn verbluffend. In de nieuwe trucks heb je duidelijk meer direct zicht dankzij het efficiëntere dashboard, de afgeronde ruiten en de opklapbare bijrijderszetel. En dan zijn er optioneel nog camera’s om personen rond de vrachtwagen te volgen. Het is een wereld van verschil en daarvoor doe je het!”

Uitkijken naar de CF

En dan komt het moment dat de nieuwe modellen een feit zijn. Timothy: “De XF, XG en XG+ zijn vorig jaar gelanceerd. Wat verlang ik om binnenkort de CF te zien! Dat is het soort truck waar ik dagelijks mee rijd. Benieuwd ben ik in elk geval wel!

Peter: “Voor chauffeurs wordt het sowieso een beleving: er rijden nog bijna geen nieuwe modellen rond in België. We zijn echt trots om pionier te zijn.”