Clicky


Langdurige spoorwerkzaamheden in Duitsland voor aansluiting Betuweroute

Langdurige spoorwerkzaamheden in Duitsland voor aansluiting Betuweroute
17-05-2022 11:49 | Buitenland | auteur Redactie | Esther van der Wal

UTRECHT - Om de Betuweroute beter aan te laten sluiten op het Duitse spoor zullen er in de komende jaren langdurige werkzaamheden aan Duitse zijde plaatsvinden. Dit heeft gevolgen voor het spoorgoederenvervoer in Nederland. Tussen november 2024 en mei 2026 zullen goederentreinen omgeleid worden omdat de Betuweroute minder, en op sommige momenten zelfs helemaal niet te gebruiken is.

Goederenvervoer is duurzaam

De Betuweroute is een belangrijke verbinding tussen de Nederlandse havens en het Europese achterland. Er rijden steeds meer goederentreinen over dit spoor. Deze handelsroute kunnen we nog beter benutten en dat wil ProRail ook. Het spoorgoederenvervoer is namelijk een van de meest duurzame manieren om goederen te vervoeren. De CO2-uitstoot is beperkt en een goederentrein vervangt al snel zo’n 56 vrachtwagens. Vervoer per spoor scheelt dus files op de weg.

Aansluiting met Duitsland

Al tijdens de aanleg van de Betuweroute was bekend dat de aansluiting met het Duitse spoor verbeterd kon worden. Om dat te doen werkt Duitsland sinds 2015 aan die aansluiting. Sinds die tijd zijn er geregeld periodes waarin de Betuweroute niet of beperkt beschikbaar is. Nu volgt ook weer zo’n periode. Met name in de periode van november 2024 tot en met mei 2026 zullen omvangrijke werkzaamheden plaatsvinden en is de Betuweroute minder of niet beschikbaar. Binnen deze periode van anderhalf jaar zal het tracé tussen Emmerich en Oberhausen in totaal ruim 20 weken zelfs geheel gesloten zijn. Er is dan geen treinverkeer mogelijk. Tijdens het grootste gedeelte van de buitendienststelling van anderhalf jaar blijft treinverkeer via de Betuweroute mogelijk.

De werkzaamheden aan Duitse zijde

Het gaat om een groot project tussen de grens bij Zevenaar en Oberhausen, waarbij een derde spoor aan het bestaande 70 kilometer lange tracé wordt toegevoegd en tegelijkertijd geluidsbescherming, stations en overwegen worden aangepakt. De Duitse infrabeheerder DB Netz kan verschillende werkzaamheden versneld uitvoeren. Eén van de belangrijkste deelprojecten betreft de bouw van spoorbruggen op het tracé tussen Wesel en Friedrichsfeld. Wanneer alle werkzaamheden aan de Duitse zijde zijn afgerond is nog niet bekend.