Clicky


Mercedes-Benz Trucks verbetert belangrijke details van het spiegelcamerasysteem

Mercedes-Benz Trucks verbetert belangrijke details van het spiegelcamerasysteem
16-05-2022 14:34 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

MÜNCHEN - Mercedes-Benz Trucks presenteerde al in 2014 met zijn studie ‘Mercedes-Benz Future Truck 2025’ een truck met camera’s in plaats van buitenspiegels. In 2018 introduceerde de fabrikant als eerste in de branche de serieproductie van MirrorCam, het eerste spiegelcamerasysteem voor trucks. Een serietruck uitgerust met MirrorCam heeft geen conventionele hoofd- en groothoekspiegels maar een systeem dat bestaat uit twee camera’s aan de linker- en rechterkant van het dakframe en twee displays in staand formaat aan de A-stijlen in de cabine inclusief de bijbehorende bedieningselementen.

Er werd bewust gekozen voor twee even grote 15 inch displays aan de chauffeurs- en bijrijderszijde. Want hoe groter het beeld van een bewegend object, hoe makkelijker het is om de snelheid te beoordelen. Om ervoor te zorgen dat de chauffeur de voor de situatie relevante beeldinformatie zo snel mogelijk kan identificeren, werd een complexe weergave met meerdere kwadranten vervangen door een eenvoudige, enkele weergave.

Mercedes-Benz Trucks heeft MirrorCam nu voor het eerst geüpdatet: met de tweede generatie, die sinds april 2022 leverbaar is voor de Actros, Arocs en eActros, heeft Mercedes-Benz Trucks belangrijke details van het met meerdere innovatieprijzen bekroonde systeem doorontwikkeld. “De nauwe uitwisseling met onze klanten en hun dagelijkse ervaring vormden voor ons de basis om individuele technische parameters verder te optimaliseren en zo een nog hogere toegevoegde waarde te creëren, met nam e op het gebied van weergave en veiligheid”, aldus prof. Uwe Baake, Hoofd Productontwikkeling Mercedes-Benz Trucks.

Naast een verbeterde aerodynamica en dus een lager brandstofverbruik c.q. lager energieverbruik, heeft MirrorCam vooral gezorgd voor een grotere verkeersveiligheid. Want waar voorheen de spiegels grote gebieden rechts en links van de A-stijlen verborgen hielden, heeft de chauffeur dankzij MirrorCam vrij zicht. Dit is vooral een voordeel op kruispunten, bij het manoeuvreren en in krappe bochten. Bovendien zorgt het elektronische systeem door functies zoals trailerbewaking of speciale weergaven voor uitdagende manoeuvreertaken dat beroepschauffeurs in hun dagelijks werk worden ontlast.

Minder is meer: ​​kortere camera-armen bieden voordelen

Van buiten valt bij de tweede generatie MirrorCam direct op dat de camera-armen aan beide kanten met 10 cm zijn ingekort. Dit geldt zowel voor de smalle als brede cabine en heeft onder meer als voordeel dat chauffeurs makkelijker in een rechte lijn achteruit kunnen rijden in vergelijking met de eerste generatie MirrorCam. Dit komt voordat doordat het perspectief van MirrorCam nu nog meer lijkt op dat van conventionele buitenspiegels. De kortere armen hebben verder als voordeel dat de camera-arm op de 2500 mm brede cabine nu niet verder uitsteekt dan de voor de chauffeurs duidelijk zichtbare trottoirspiegel. Botsingen met objecten langs de kant van de weg zijn nu vrijwel onmogelijk. Dat geldt dankzij dezelfde breedte van het onderstel ook voor de 2300 mm brede cabinevariant.

Verder geoptimaliseerde beeldparameters en druiprand op MirrorCam

In het kader van de update van het cameragebaseerde systeem heeft Mercedes-Benz Trucks ook andere functies gewerkt. Zo is er aan de onderkant van MirrorCam een ​​druiprand aangebracht om te voorkomen dat regenwater op de lens loopt en ongewenste optische effecten veroorzaakt. Ook behoren vuile spiegels, die in het ergste geval door vuile zijruiten worden bekeken, met MirrorCam tot het verleden.

Daarnaast hebben de engineers van Mercedes-Benz Trucks de ‘tone mapping’ verder geoptimaliseerd – ‘tone mapping’ is een proces waarbij een afbeelding wordt aangepast zodat een groot aantal tonen correct op een medium wordt weergegeven – wat nu vooral tot uiting komt in een verbeterde contrastweergave. De evolutie op het gebied van kleur- en helderheidsaanpassing van het op zich al heldere camerasysteem betekent dat de displays het voor de rijsituatie relevante gebied nóg nauwkeuriger weergeven, bijvoorbeeld bij het achteruitrijden in een donkere of slecht verlichte hal.

Focus op veiligheid en chauffeurscomfort

Al met al resulteert de doorgevoerde update in een nog hogere toegevoegde waarde voor MirrorCam. Dankzij zijn ondersteunende werking kan het doorontwikkelde systeem helpen om situaties zoals inhalen, manoeuvreren, rijden bij slecht zicht en in het donker, bochten en nauwe doorgangen nog veiliger en zonder stress te beheersen. De bestaande voordelen zijn nog steeds beschikbaar, zoals groothoekmodus bij achteruit manoeuvreren, afstandslijnen op het display om de afstand tot objecten achter het voertuig beter in te schatten, meedraaien van het camerabeeld in bochten of bewaking van de voertuigomgeving tijdens pauzes.

De interactie tussen MirrorCam en de afslagassistent Sideguard Assist van Mercedes Benz Trucks heeft zich al bewezen, vooral in complexe verkeerssituaties en op onoverzichtelijke kruispunten. Als het risico bestaat dat een vrachtwagenchauffeur onverhoopt een fietser of voetganger niet ziet bij het afslaan naar rechts, dan kan het systeem binnen zijn systeemgrenzen ingrijpen, de chauffeur met behulp van een meerfasenproces waarschuwen en, bij aanwezigheid van de optionele Active Sideguard Assist, autonoom remmen tot een snelheid van 20 km/h. Sideguard Assist gebruikt net als voorheen het MirrorCam-display voor optische waarschuwingen.

Foto's

  • Bentvelzen Transport
    Bentvelzen Transport
  • Hilmi Kilic
    Vale Logistics
  • Hilmi Kilic
    Vale Logistics
  • Hilmi Kilic
    Vale Logistics