Clicky


Achttien procent van stroomverbruik elektrische bussen komt door stationair draaien

Achttien procent van stroomverbruik elektrische bussen komt door stationair draaien
13-04-2022 13:42 | Algemeen | auteur Redactie | Esther van der Wal

AMSTERDAM - Achttien procent van het stroomverbruik van elektrische bussen vindt plaats wanneer ze stationair draaien buiten bedrijf. Dit blijkt uit een nieuw rapport van ChargePoint. Een analyse van 8,5 miljoen stationaire sessies toont de noodzaak aan van monitoringtechnologie die wagenparkbeheerders ondersteunen in betere analyses en planning om stroomverbruik te verminderen.

ChargePoint analyseerde ruim 8,5 miljoen stationaire sessies van elektrische bussen en 3,4 miljoen sessies van dieselbussen uit 2020. De gegevens zijn afkomstig van meer dan 5.000 diesel- en elektrische bussen over de hele wereld. Voor de analyse werd het telematicasysteem van ViriCiti ingezet om exact te achterhalen hoe lang voertuigen stationair draaiden en op welke tijdstippen.

Energieverspilling van elektrische bussen:

  • Jaarlijks verbruikten elektrische bussen 3.536 kWh terwijl ze stationair draaiden – 18,1% van het totale stroomverbruik
  • 2.057 kWh hiervan (zo’n 58%) werd verbruikt terwijl ze stationair draaiden buiten bedrijf

Energieverspilling van dieselbussen:

  • Jaarlijks verbruikten dieselbussen 1.123 liter terwijl ze stationair draaiden – bijna 10% van het totale brandstofverbruik (9,74%)
  • 460 liter hiervan (zo’n 41%) werd verbruikt terwijl ze stationair draaiden buiten bedrijf

Grote kansen voor kostenefficiëntie

In de periode waarin deze gegevens werden verzameld, werden de onnodige jaarlijkse kosten van stationair draaien geschat op zo’n €10.000 voor een wagenpark van 100 elektrische bussen, en ongeveer €50.000 voor een wagenpark van 100 dieselbussen. Dit is berekend op basis van een elektriciteitsprijs van €0,05/kWh en een dieselprijs van €1,1/l. Door de prijsontwikkelingen van het afgelopen jaar zijn de mogelijke kostenbesparingen natuurlijk nog significanter.

“Hoewel het onvermijdelijk is dat bussen stationair draaien, kan dit aanzienlijk worden verminderd door een verbeterde planning en ander rijgedrag”, zegt Rich Mohr, Vice President Fleet Solutions bij ChargePoint. “Het is belangrijk dat wagenparkbeheerders hun beleid omtrent stationair draaien kritisch bekijken om de actieradius en de verbruiksefficiëntie van bussen te verbeteren. Dat leidt niet alleen tot meer kostenbesparingen, maar draagt ook bij aan een schonere toekomst van transport.”