Clicky


Alstom zet in Nederland nog een stap richting Autonomous Train Operation

Alstom zet in Nederland nog een stap richting Autonomous Train Operation
13-04-2022 09:39 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

OOSTERHOUT - Alstom, wereldwijd leider op het gebied van slimme mobiliteit, heeft samen met partner Elta Systems en NIART, diens spin-off in de wereld van slimme mobiliteit, met succes ODS getest. Deze testen vonden plaats in Oosterhout, in de buurt van Breda, en is in samenwerking met ProRail en Lineas, het grootste private spoorvrachtbedrijf van Europa, uitgevoerd.

Uit de testen is gebleken dat ODS obstakels tot een afstand van 1.000 meter kan herkennen, ongeacht de weersomstandigheden en zichtbaarheid (dag en nacht). ODS kan ingezet worden als rijhulpsysteem, maar kan in combinatie met Alstoms AutoPilot-systeem ook gebruikt worden om een volledig zelfrijdende trein te creëren. Deze tests zijn uitgevoerd in het kader van de nog lopende ATO-tests met rangeerlocomotieven op niveau GoA4.

“De locomotief herkent zowel overdag als ‘s nachts grote obstakels, zoals auto’s, maar ook kleinere obstakels, zoals mensen of konijnen, en dat allemaal dankzij ODS en de expertise van NIART”, aldus Abel Poelaert, Customer Director Alstom Benelux. “Aan de hand van deze tests hebben we ook een paar kleine problemen kunnen verhelpen. De resultaten zijn veelbelovend en bieden reden tot optimisme.”

Aan het hart van NIART’s ODS, een op perceptie gebaseerd systeem, staat een innovatieve digitale radar met hoge resolutie, gecombineerd met multispectrale elektro-optiek. Dankzij de steun van krachtige classical machine learning-algoritmes kan het systeem enorm veel data verwerken, waardoor het obstakels in het pad van de trein of afstand van 1000 meter bij alle zicht- en weersomstandigheden kan herkennen en categoriseren. ODS is een volledig autonome onboard oplossing die de locomotiefbestuurder snel waarschuwt en bruikbare informatie verschaft. Dit zorgt voor veiligheid en betrouwbaarheid van de route, zelfs in lastige weersomstandigheden.

Baanbrekend hierin is de radar, die de weg voor de locomotief tot wel 200 keer per seconde scant. De radar legt de omgeving hierbij in hoge resolutie vast en kan zo obstakels verder dan één kilometer herkennen, zelfs wanneer het zicht voor de bestuurder en de camera systemen verslechterd is.. Een van de grootste uitdagingen voor zelfrijdende treinen is een betrouwbare werking in alle weersomstandigheden. Om hier een oplossing voor te vinden, heeft Elta Systems zijn ervaring op het gebied van imaging voor grond- en ruimtesystemen toegepast op de automotive-industrie.

De weg vrijmaken voor een slimme en groene mobiliteit

De komende weken vindt de volgende fase van het Nederlandse pilotproject plaats, waarin het ODS getest wordt in combinatie met ATO. Het doel hiervan is om een volledig zelfrijdende rangeerlocomotief te creëren en om het ODS volledig in ATO-systemen te integreren, zodat autonome treinen in de toekomst op GoA3-4 kunnen rijden. De komende testfasen worden vóór het eind van de zomer afgerond.

De tests die Alstom samen met NIART, ProRail en Lineas heeft uitgevoerd, passen volledig bij Alstoms strategie om zich meer te richten op slimme en groene mobiliteit. In het verleden heeft Alstom al aangetoond welke voordelen ATO met zich meebrengt, met name binnen metrosystemen verspreid over de hele wereld. Uit ervaring blijkt dat automatisering leidt tot hogere capaciteit, lagere kosten, energiebesparingen en een grotere flexibiliteit. Door het spoorverkeer te automatiseren, kunnen exploitanten de capaciteit op hun netwerken verhogen zonder kostbare aanpassingen aan hun infrastructuur.

Foto's

  • Martens en Van Oord
  • Martens en Van Oord
  • Martens en Van Oord