Clicky


Maersk start luchtvrachtbedrijf Maersk Air Cargo

Maersk start luchtvrachtbedrijf Maersk Air Cargo

KOPENHAGEN - Vandaag kondigt AP Moller-Maersk (Maersk) aan met Maersk Air Cargo luchtvracht aan te gaan bieden. Tegelijkertijd kiest Maersk de op één na grootste luchthaven van Denemarken, Billund, als luchtvrachthub voor Maersk Air Cargo, met dagelijkse vluchten die voor verschillende banen in de regio zorgen. Daartoe kondigt Maersk Air Cargo ook aan voornemens te zijn een overeenkomst aan te gaan met de Flight Personnel Union (FPU), die deel uitmaakt van de Deense Confederatie en Vakbonden (FH).

"Luchtvracht is een cruciale factor die flexibiliteit en wendbaarheid in wereldwijde toeleveringsketens mogelijk maakt, omdat het onze klanten in staat stelt om tijdkritische uitdagingen in de toeleveringsketen aan te pakken en transportmodaliteiten biedt voor hoogwaardige vracht. Wij geloven sterk in een nauwe samenwerking met onze klanten. Daarom is het voor Maersk van cruciaal belang om ook onze aanwezigheid in de wereldwijde luchtvrachtindustrie te vergroten door Maersk Air Cargo te introduceren om nog beter in te spelen op de behoeften van onze klanten", zegt Aymeric Chandavoine, Global Head of Logistics and Services bij AP Moller-Maersk

Het nieuwe luchtvrachtbedrijf is het resultaat van de bestaande interne vliegtuigexploitant, Star Air, die de activiteiten heeft overgedragen aan Maersk Air Cargo, de nieuwe vervoerder die bestaande en nieuwe klanten ondersteunt en Maersk's end-to-end logistiek. Het proces van het overdragen van activiteiten is ondersteund door klanten, leveranciers, medewerkers en de Deense burgerluchtvaartautoriteit.

"Maersk Air Cargo is een belangrijke stap in de Maersk Air Freight-strategie, omdat het ons in staat zal stellen klanten een werkelijk unieke combinatie van luchtvracht te bieden, geïntegreerd met andere vervoerswijzen. We zien een toenemende en aanhoudende vraag naar luchtvracht zowel vandaag als in de toekomst, evenals een groeiende vraag naar end-to-end logistiek, waarom het belangrijk voor ons is om onze eigen gecontroleerde capaciteit te versterken en verder te gaan met onze luchtvrachtstrategie", aldus Torben Bengtsson, Global Head of Air & LCL (Less than Container Load), AP Moller-Maersk.

Maersk opereerde voor het laatst vanuit Billund in 2005. Vanaf het continent zal Maersk Air Cargo geleidelijk een gecontroleerde capaciteit van vijf vliegtuigen inzetten en exploiteren, twee nieuwe B777F en drie geleasede B767-300 vrachtvliegtuigen. Drie nieuwe B767-300-vrachtvliegtuigen zullen ook worden toegevoegd aan de vluchten tussen de VS en China, die in eerste instantie zal worden afgehandeld door een derde partij. De nieuwe vliegtuigen zullen naar verwachting operationeel zijn vanaf de tweede helft van 2022 en daarna tot 2024.

Billund Airport kijkt ernaar uit om Maersk Air Cargo te verwelkomen, dat ook de groei van het West-Deense bedrijfsleven zal ondersteunen.

"We hebben groei gehad, hebben de coronapandemie getrotseerd en hebben in 2021 een nieuw recordjaar in vracht neergezet. Zonder goede partners gaat het niet, en we doen wat we kunnen om onze partners goed te maken. Nu betreedt Maersk Air Cargo het podium op Billund Airport en tilt het een tandje hoger. We zijn ongelooflijk trots dat we zijn gekozen als Maersk's Europese hub voor luchtvracht, en we kijken ernaar uit om de samenwerking naar nog nieuwe hoogten te ontwikkelen", aldus Jan Hesselund, CEO van Billund Airport.

Maersk heeft de ambitie om ongeveer een derde van zijn jaarlijkse luchttonnage binnen zijn eigen gecontroleerde vrachtnetwerk te vervoeren. Dit zal worden bereikt door een combinatie van eigen en geleasde vliegtuigen, waarbij de structuur wordt nagebootst die het bedrijf heeft binnen zijn oceaanvloot. De resterende capaciteit zal worden geleverd door strategische commerciële luchtvaartmaatschappijen en exploitanten van chartervluchten.

Maersk Air Cargo zal naar verwachting vanaf de tweede helft van 2022 volledig operationeel zijn.