Clicky


Last-mile delivery specialist TSN Groen plant EV's met PTV Route Optimiser ST

Last-mile delivery specialist TSN Groen plant EV's met PTV Route Optimiser ST
23-02-2022 10:28 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

UTRECHT - TSN Groen zet vol in op elektrische bezorging van grote consumentenproducten. De last mile-specialist beschikt over zestig elektrische vrachtauto’s, waaronder de allereerste vrachtauto met een verwisselbaar batterijpakket. Om het maximale uit de batterijen en de auto’s te halen, is een slimme ritplanning cruciaal.

Op 1 januari 2021 veranderde TSN Groep de naam in TSN Groen. Met die ene andere letter laat de last-mile vervoerder zien dat een duurzame bedrijfsvoering voorop staat, ook wat transport betreft. De ambitie: grote consumentenproducten zoals banken, bedden en koelkasten bij consumenten in heel Nederland CO2-neutraal afleveren. “We hebben in totaal zo’n 120 voertuigen, verspreid over de vier hubs in Houten, Bleiswijk, Drachten en Rijen. Dat zijn hoofdzakelijk kleine vrachtauto’s, waarvan de helft is uitgerust met een elektromotor”, verklaart Smaling.

Een goede hubstructuur is van cruciaal belang voor duurzaam transport, legt Smaling uit. “De actieradius van de elektrische voertuigen is vooralsnog beperkt. Om elektrisch te kunnen rijden, moeten we ons dus dichtbij de consumenten vestigen. Met het huidige wagenpark kunnen we alle consumenten in een straal van 70 kilometer rondom een hub volledig elektrisch beleveren. Omdat we de vier hubs dichtbij grote bevolkingscentra hebben geplaatst, kunnen we op dit moment 40 tot 60 procent van de leveringen CO2-neutraal uitvoeren.”

Maximale eruit halen

De overstap naar elektrisch rijden heeft invloed op de transportplanning. De kunst is niet langer om de orders zo efficiënt mogelijk te verdelen over de ritten, maar het maximale uit de elektrische voertuigen te halen. “Als eerste plannen we alle kleine pakketten, aangezien het gaat om eenmansleveringen die we toewijzen aan dieselauto’s. Het aantal stops en kilometers is te groot om voor die ritten elektrische auto’s in te zetten”, legt Smaling uit.

Pas als alle kleine pakketten zijn ingepland zijn, komen de grote producten aan de beurt. “Dat gaat om tweemansleveringen, waarvoor we als eerste de elektrische voertuigen inzetten. Wat dan nog overblijft, verdelen we over de dieselauto’s. Op deze manier creëren we in drie stappen een een optimale, zo groen mogelijke ritplanning.”

De planners krijgen daarbij hulp van het ritplanningssysteem PTV Route Optimiser ST. Daarin heeft TSN Groen samen met leverancier PTV voertuigprofielen voor diesel- en elektrische vrachtauto’s aangemaakt. Belangrijkste factor: de actieradius. Die is niet altijd constant. “In de winter daalt de capaciteit van de batterij met zo’n 20 procent. Als het kouder wordt, stellen we daarom elke maand de actieradius naar beneden bij.”

Bagger in = bagger uit

Data is cruciaal voor een efficiënte, realistische en betrouwbare planning. Onder het motto ‘bagger in = bagger uit’ besteedt TSN Groen veel aandacht aan de kwaliteit daarvan. Dat begint al in het online afsprakenportaal waarin consumenten zelf een afleverafspraak kunnen maken. “Ze kunnen kiezen op welke dag en op welk dagdeel ze hun bestelling willen ontvangen. In ruil daarvoor vragen we extra informatie. Woont de consument in een woonhuis of in een appartementencomplex? Moeten we de producten uitpakken en monteren? Voor elke extra handeling reserveren we extra tijd, zodat we een nauwkeurige aflevertijd kunnen voorspellen.”

Consumenten ontvangen vooraf een bericht met een tijdvak van twee uur waarin de aflevering wordt verwacht. Een half uur voor aankomst krijgen ze een telefoontje. “Meer dan 95 procent van alle zendingen arriveert binnen het afgesproken tijdvak. Dat heeft te maken met de kwaliteit van de data en de strakke planning. De betrouwbaarheid is zo groot dat we dit jaar zelfs kunnen overstappen naar een tijdvak van één uur”, legt Smaling uit.

Automatisch plannen

De beschikbaarheid van data heeft nog een ander voordeel: de mogelijkheid om het planningsproces grotendeels te automatiseren. “In het verleden was het de planner die de lijntjes tussen de stops trok. PTV Route Optimiser ST gebruikten we alleen om de routes door te rekenen. Nu is dat andersom: het planningssysteem maakt een planvoorstel, dat door de planner gecontroleerd en zo nodig aangepast wordt.”

De noodzaak om automatisch te plannen, heeft alles te maken met de groei. Het aantal zendingen – 1500 tot 2000 per dag – is te groot geworden om handmatig te plannen. “Daarnaast willen we de menselijke fout zoveel mogelijk elimineren. Als een planner zijn dag niet heeft, niet scherp meer is of zich niet lekker voelt, zie je dat meteen terug in de kwaliteit van een handmatige planning. Daarnaast hebben we nu meer hubs en dus ook meerdere planningen. Door te automatiseren besparen de planners tijd, die ze nu kunnen besteden aan de monitoring van de ritten.”

Wensenlijstje

De afgelopen twee jaar zijn TSN Groen en PTV intenser gaan samenwerken. In eerste instantie gebruikten de planners alleen de basisfunctionaliteit van PTV Route Optimiser ST. “Een groot deel van de mogelijkheden lieten we onbenut. Daarom zijn we met PTV gaan samenwerken om meer uit het systeem te halen”, vertelt Smaling.

Het planningssysteem wordt bijvoorbeeld nog niet gebruikt voor het plannen van het transport tussen de depots. “Dat staat op ons wensenlijstje. Datzelfde geldt voor het bepalen van de verzorgingsgebieden van elke hub. Als nu een hub zijn maximale capaciteit heeft bereikt, passen we op eigen inzicht de grenzen tussen de verzorgingsgebieden aan.”

Verwisselbare batterijen

Op dit moment test TSN Groen de eerste elektrische vrachtauto met verwisselbare batterij. Als die leeg is, kan die binnen vijf minuten worden omgeruild voor een volle. De actieradius is maar liefst 180 kilometer, bijna twee keer zo ver dan die van de huidige elektrisch aangedreven vrachtauto’s. “Als het concept werkt, gaan we deze vrachtauto’s op grote schaal produceren en inzetten. Waarschijnlijk kunnen we dan in heel Nederland CO2-neutraal bezorgen.”


Dit was een gesponsord artikel. Ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op!