Clicky


Chauffeurs staan urenlang te wachten in Harwich op inklaren vracht(en)

Chauffeurs staan urenlang te wachten in Harwich op inklaren vracht(en) [+foto's]
05-01-2022 11:06 | Transport | auteur Redactie | Esther van der Wal

DE WESTEREEN - [update 15.30 uur] De nieuwe doauneregels die op 1 januari 2022 van kracht zijn geworden in Groot-Brittannië zorgen voor fikse vertragingen. Dat vertelt een chauffeur die al urenlang staat te wachten in Harwich tot zijn vracht wordt vrijgegeven. En hij laat weten niet de enige te zijn die staat te wachten tot zijn vracht wordt ingeklaard.

Vrachtwagenchauffeur Willem vertelt: "Het is echt een drama. Ik rij met een tankwagen met drukinkt. Een simpel vrachtje. Eén losadres, geen retourvracht, altijd leeg terug. Maandag ben ik vertrokken vanaf Hoek van Holland richting Harwich. Daar miste ik al de boot omdat mijn vracht niet vrijgegeven werd. Dan dinsdag de dagboot genomen en dan is het de bedoeling dat ik in de nacht van dinsdag op woensdag los en dan woensdagochtend weer met de dagboot terug vaar."

"Maar je raadt het al? Ik sta nog steeds in Harwich! Dinsdagavond 21:30 uur bij de douane gevraagd hoe het ervoor stond. Nee, nog steeds niet ingeklaard. Hoelang dat gaat duren konden ze me niet vertellen. Het enige dat ik kreeg te horen was dat er een rij van tachtig inklaringen staat. Misschien dat ik vandaag aan de beurt ben lieten ze mij weten."

Willem vervolgt: "Het is 2022, toch? We zijn gewoon terug in de jaren '80 toen je een dag stond in te klaren. Het gaat werkelijk nergens over. Ik krijg een internetadres om te controleren op kenteken of mijn vracht al is ingeklaard. Wat ik ook invul er wordt niks herkend, als je al verbinding hebt. In de haven van Noorwegen en in Zwitserland rij je in nog geen halfuur naar binnen."

De werkgever van Willem had alles netjes van tevoren geregeld. "Alle douanedocumenten zijn netjes verzorgd. Ik sta met mijn vracht hier wel in het systeem alleen kan niemand mij vertellen waarom het door de douane niet wordt vrijgegeven. Het blijft afwachten. Ik loop pas dertien uur en twee afvaarten achter op schema. Ik zou twee ritten doen deze week maar ik mag blij zijn als deze ene vracht gaat lukken..."

Willem vertelt dat er meerdere vrachtwagens in Harwich staan met inklaringsproblemen. "Het ergste is dat de douane deze vrachten moet vrijgeven maar zelf niet weet waarom ze niet vrijgegeven worden", besluit Willem.

UPDATE: Na 16 uur en 33 minuten mocht Willem rond 13:45 uur eindelijk vertrekken. Hij vertelt dat een andere chauffeur uit Nederland al 32 uur staat te wachten en nog geen zicht heeft op vertrek.

TLN laat desgevraagd weten dat zij hierover niet veel signalen van leden heeft ontvangen. De Britse zusterorganisatie van TLN heeft wel laten weten dat het op dit moment erg druk is bij Harwich en de wachttijden oplopen. Het is echter niet duidelijk hoeveel vervoerders stilstaan vanwege de drukte en vertraging of vanwege het gemis van de juiste papieren.


Ervaart u als bedrijf of chauffeur dezelfde problemen in Groot-Brittannië? Laat het ons weten: redactie@transport-online.nl, vermeld wel even uw naam en functie bij uw bericht. Uw bericht kan voor publicatie gebruikt worden.