Clicky


Plekken in Duitsland waar je het dak van je vrachtwagen (trailer) ijs- en sneeuwvrij kunt maken

Plekken in Duitsland waar je het dak van je vrachtwagen (trailer) ijs- en sneeuwvrij kunt maken
03-01-2022 12:05 | Buitenland | auteur Redactie | Esther van der Wal

DE WESTEREEN - Vrachtwagenchauffeurs zijn verplicht om voor vertrek te controleren of hun voertuig veilig is, niet alleen voor zichzelf maar ook voor andere weggebruikers. Deze controle omvat ook het verwijderen van sneeuw en ijs van het dak van de cabine en trailer indien nodig. De Duitse politie heeft nu een handige lijst gepubliceerd met tankstations en vrachtwagenparkeerplaatsen in Duitsland waar professionele sneeuwruimers aanwezig zijn. - De lijst is onderaan dit artikel te downloaden.

Rondvliegende ijsplaten veroorzaken jaarlijks meerdere ongevallen en sommige daarvan zijn zelfs dodelijk. Er is dan ook een goede reden waarom vrachtwagenchauffeurs zich er voor vertrek van moeten vergewissen dat het dak van hun voertuig sneeuw- en ijsvrij is.

Zonder geschikt gereedschap kan dit een lastige klus zijn, maar sommige vrachtwagenparkeerplaatsen en tankstations zijn uitgerust met een speciale constructie die het schoonmaken veilig en gemakkelijk maakt.

Sommige vrachtwagenparkeerplaatsen hebben speciale constructies om ijs en sneeuw van het dak van de trailer en de cabine te verwijderen. Dit is natuurlijk de veiligste, gemakkelijkste en meest efficiënte manier om de bovenkant van het voertuig schoon te maken.

Helaas is er veel minder apparatuur beschikbaar dan nodig is. Volgens de Duitse automobielclub ADAC is een andere manier om ijs en sneeuw van de vrachtwagen te verwijderen het gebruik van dakverwarming of het afschudden met ingebouwde luchtkanalen in het dak. Helaas hebben niet veel vrachtwagens zo'n oplossing, waardoor chauffeurs meestal anders met het probleem om moeten gaan.

Toch mogen chauffeurs niet zonder verdere voorzorgsmaatregelen op het dak van een vrachtwagen klimmen of een ladder beklimmen, waarschuwt de organisatie. De ladder moet goed worden vastgezet zodat hij niet kan wegglijden en de bestuurder mag niet op de bovenste drie treden klimmen.

Als de aanhanger leeg is, kan het dekzeil worden opgetild en van binnenuit worden geschud om water of sneeuw te verwijderen. Ook kan de chauffeur de luchtvering op de achteras gebruiken om de trailer op een lichte helling te plaatsen, zodat gesmolten sneeuw of ijs naar beneden kan glijden.

Giet in geen geval heet water over ijsplaten, omdat het nog sneller bevriest dan koud water.

Wat zijn de boetes voor ijs en sneeuw op het dak?

In Duitsland vereist de wegcode dat alle bestuurders voor vertrek ervoor zorgen dat hun voertuig in goede staat verkeert en veilig kan worden bestuurd. Anders is een boete van 25 euro verschuldigd. Als er een ongeval gebeurt door ijs of sneeuw op het voertuig, riskeert de bestuurder een boete van maximaal 120 euro en één strafpunt. Als het ongeval persoonlijk letsel of de dood tot gevolg heeft, riskeert de bestuurder een gevangenisstraf.

Bijlage:

Foto's

  • Hurkmans
    Hurkmans