Clicky


'Groene' vrachtwagens krijgen voorrang bij terminals in haven van Göteborg

'Groene' vrachtwagens krijgen voorrang bij terminals in haven van Göteborg
20-12-2021 09:13 | Klimaat | auteur Redactie | Esther van der Wal

GÖTEBORG - In een gezamenlijke inspanning om transportbedrijven te stimuleren het aandeel emissievrije vrachtwagens sneller te verhogen, bundelen twee terminaloperators in de haven van Göteborg hun krachten als onderdeel van een nieuw project met de naam "Green Priority". Door gedefinieerde efficiëntievoordelen te bieden aan klanten die de overstap naar elektrisch hebben gemaakt, willen de operators de overstap naar het gebruik van emissievrije vrachtwagens in de haven versnellen.

De haven van Göteborg is de grootste haven in de Scandinavische regio met frequente aankomsten en vertrekken over zee en over land. Aan de landzijde worden jaarlijks bijna een miljoen vrachtwagenbewegingen gemaakt, waarvan bijna de helft op Stena Lines Gothenburg-Kiel-terminal of op de Gothenburg RoRo Terminal.

Vanaf 1 januari 2022 krijgen groene vrachtwagens voorrang op deze twee terminals. Met "Green Priority" mogen groene vrachtwagens wachtrijen bij de terminals omzeilen. Bij het betreden van de terminals worden de vrachtwagens rechtstreeks naar het schip of naar speciale ophaal- en afleverruimtes van Green Priority geleid. Dit geldt voor alle vrachtwagens die op batterijen werken of een brandstofcelaandrijflijn hebben.

“Ons doel is om samen met onze klanten duurzaam te groeien. Bij Stena Line nemen we dagelijks nieuwe maatregelen als onderdeel van onze duurzame transitie, en we zullen onze klanten stimuleren om dit voorbeeld te volgen op weg naar het opzetten van fossielvrije operaties. Met het Green Priority-project bieden we duidelijke efficiëntievoordelen aan bedrijven die elektrisch aangedreven vrachtwagens gebruiken, wat niet alleen een boost is voor de bedrijven, maar ook voor ons klimaat op de korte, middellange en lange termijn”, zegt Niclas Mårtensson, Stena Line hoofddirecteur.

Het daadwerkelijke proces kan enigszins variëren, afhankelijk van de specifieke omstandigheden op de terminals, hoewel het basisprincipe hetzelfde blijft: groene vrachtwagens krijgen voorrang. Het doel is om de drempel voor de vergroening van het wagenpark van de vervoerders te verlagen. Volgens de terminaloperators is het niet meer dan eerlijk dat transportbedrijven die investeren in elektrisch aangedreven vrachtwagens worden beloond met gedefinieerde efficiëntievoordelen en kortere doorlooptijden.

Het Green Priority-project maakt deel uit van het Tranzero-initiatief, waar Stena Line, Volvo Group, Scania en de havenautoriteit van Göteborg zijn samengekomen om de transitie van de transportsector naar fossielvrije brandstoffen te versnellen. Het algemene doel is om de havengerelateerde uitstoot tegen 2030 met 70 procent te verminderen.