Clicky


Tanktransport Van de Brug vindt in Blauwe Diesel EN590 dé oplossing

Tanktransport Van de Brug vindt in Blauwe Diesel EN590 dé oplossing
03-12-2021 16:49 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

PUTTEN - Van de Brug internationaal tanktransport BV uit Putten rijdt sinds april 2019 op Blauwe Diesel EN590. "Op deze manier kunnen wij een belangrijk steentje bijdragen aan het milieu", zegt directeur Evert van de Brug. "Blauwe Diesel is iets duurder, maar het rijdt zuiniger. Onderaan de streep kom je dus ongeveer op hetzelfde uit. Waarom zou je er dus niet voor kiezen?"

Grondstoffen

Van de Brug vervoert plantaardige en dierlijke oliën en vetten voor de levensmiddelenindustrie, de diervoederindustrie en daarnaast ook voor het technische segment. Het scala aan opdrachtgevers is breed. "Grondstoffen als palmolie, raapolie, kokosolie, lijnzaadolie of castorolie voor producten als mayonaise, koekjes, shampoo, zeep en gymzaalvloeren, wij vervoeren het allemaal. Een grondstof die wij ’s ochtends leveren, zit soms ’s middags al verwerkt in het eindproduct, klaar voor gebruik." Het vervoer vereist kwaliteit en dat is waar Van de Brug dan ook voor staat.

Bijna zestig jaar

In 1963 is Van de Brug Internationaal Tanktransport officieel opgericht. Het bedrijf bestaat dus al bijna zestig jaar Door de jaren heen is er sprake van een gestage groei. Op dit moment telt het bedrijf 118 medewerkers. Het wagenpark bestaat uit 88 vrachtwagens en 145 opleggers. Het werkgebied is West-Europa, heel veel Benelux, Duitsland en Frankrijk, maar ook in Denemarken, Zwitserland, en Oostenrijk zie je de blauwe Van de Brug-auto’s rijden.

Met elkaar

Broer en zus Evert van de Brug en Arjanne Stoffelsen zijn de derde generatie. Samen met Jacques Vaessen vormen zij het management van de firma. "Onze ouders zijn sinds een paar jaar met pensioen, maar dagelijks nog nauw betrokken bij het bedrijf. Het is fijn dat ze mee blijven denken, altijd beschikbaar zijn voor hand- en spandiensten en in een drukke tijden springen ze ook op de auto bij, ze rijden dan allebei! Er zijn al veel lange dienstverbanden bij het bedrijf. Dit zorgt voor kwaliteit en continuïteit. Onze mensen maken echt het verschil!"

Oldtimers

Naast de zorg voor de eigen mensen, probeert Van de Brug ook zorgzaam te zijn voor de omgeving en de natuur. Dat blijkt uit verschillende aspecten. Zo rijdt de hele vloot van Van de Brug sinds april 2019 op Blauwe Diesel van Future Fuels. "Het begon eigenlijk met onze oldtimers. Wij rijden daarmee tijdens Koningsdag altijd in de stoet mee dwars door het dorp. Probleem was de stank van de diesel. Future Fuels gaf aan daarvoor met Blauwe Diesel de oplossing in huis te hebben. Dat hebben we geprobeerd en het bedrijf had gelijk. We zijn daarop met het gehele wagenpark overgestapt op de Blauwe Diesel B20. In het verleden hadden we al met diverse biodiesels geëxperimenteerd, maar dat leverde niet de gewenste resultaten op. Blauwe Diesel blijkt wel dé oplossing."

‘Smurfendiesel’

"De overstap op Blauwe Diesel is zonder problemen verlopen. We hebben een eigen tankstation op het terrein en die wordt alleen nog gevuld met ‘smurfendiesel’, zoals het door onze chauffeurs weleens gekscherend wordt genoemd. In 2020 hebben we 1,7 miljoen liter Blauwe Diesel verbruikt, allemaal geleverd door Guliker’s gas- en oliehandel uit Putten. Zij zijn al sinds jaar en dag onze zeer gewaardeerde brandstofleverancier. Natuurlijk wordt er ook onderweg getankt, dan is het ‘gewone’ diesel. De diesels kunnen dus gewoon door elkaar gebruikt worden, daar zitten geen restricties aan."

Testbedrijf

"Als bedrijf houden we van nieuwe ontwikkelingen. Zo zijn we een testbedrijf voor DAF en daar zijn we heel blij mee. Ook kijken we naar mogelijkheden als elektrisch rijden en het gebruik van waterstof. Voor de vrachtwagens zijn dat op dit moment nog geen goede alternatieven. Daar waar het wel kan, kiezen we bij vervanging voor duurzaamheid. Zo is onze oude heftruck vervangen voor een elektrisch exemplaar."

Rijgedrag

Naast deze duurzame maatregelen en het gebruik van Blauwe Diesel, voorziet het bedrijf ook in blijvende coaching van alle chauffeurs. "We hebben een eigen rijinstructeur in dienst en een eigen lesauto. De nascholing ‘Het nieuwe rijden’ heeft als uitgangspunt zuinig rijden. Vrijwel iedereen scoort aan het eind van zo’n cursusdag beter op z’n prestaties. Bewustwording speelt hierin ook een grote rol." Ten behoeve van de veiligheid en het verminderen van brandstofverbruik zijn bijna alle opleggers bovendien voorzien van een bandenpompsysteem. Dit systeem houdt de druk van de banden constant op 9 bar.

Prijs per kilometer gelijk

"Blauwe Diesel is per liter iets duurder, maar het rijdt zuiniger. Onderaan de streep kom je dus op hetzelfde uit. Mensen zitten weleens tegen de prijs aan te hikken, dit lijkt dus onterecht, want de prijs per kilometer blijft bij ons dus ongeveer gelijk. Blauwe Diesel is wel minder belastend voor het milieu. Voor ons is de keuze dus niet moeilijk en wij adviseren andere dieselrijders dan ook gerust om over te stappen op Blauwe Diesel. In ons geval betekent het dat we in 2020 ruim 5000 liter minder AdBlue hebben gebruikt, een afname van 5 procent. Bovendien hadden we in 2020 ruim 900.000 kilo minder CO2-uitstoot, een vermindering van 30 procent. Een prachtig resultaat."


Dit was een gesponsord artikel. Ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op!