Clicky


'Overhaaste reacties op Omicron-variant vormen groot risico voor de transportsector'

'Overhaaste reacties op Omicron-variant vormen groot risico voor de transportsector'
03-12-2021 10:12 | Coronavirus | auteur Redactie

GENEVE - Door de overhaaste reacties van wereldleiders op de Omicron-variant lopen transportmedewerkers en de wereldwijde toeleveringsketen een groter risico om vast te lopen, waarschuwen internationale transportorganisaties en vakbonden die weg-, lucht- en zeetransport vertegenwoordigen.

Grensoverschrijdend transportpersoneel zoals zeevarenden, vliegtuigbemanning en vrachtwagenchauffeurs moeten hun werk kunnen blijven doen en de grenzen kunnen passeren zonder al te beperkende maatregelen, om de toch al noodlijdende toeleveringsketens in beweging te houden.

IATA, de International Air Transport Association, ICS, de International Chamber of Shipping, IRU, de International Road Transport Union en ITF, de International Transport Workers' Federation, hebben gezamenlijk de regeringen opgeroepen om niet opnieuw grensbeperkingen op te leggen die de vrijheid van het  internationale transport beperken en leren van de lessen van de afgelopen twee jaar.

Een week sinds de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) de nieuwe Omicron-stam van COVID-19 heeft aangewezen als een "zorgwekkende variant", hebben ten minste 56 landen reisbeperkingen in verschillende mate opnieuw ingevoerd. De transportorganisaties, die jaarlijks meer dan 20 biljoen dollar aan wereldhandel vertegenwoordigen en 65 miljoen wereldwijde transportmedewerkers in de hele toeleveringsketen vertegenwoordigen, roepen op om een ​​einde te maken aan de gehaaste en gefragmenteerde benadering van regels door regeringen. "Dit is het moment voor staatshoofden om te luisteren naar marktleiders en werknemers, door samen beslissende en gecoördineerde actie te ondernemen om de druk op de toeleveringsketen te verlichten en een uitgeputte wereldwijde transportmedewerker te ondersteunen tijdens het drukke feestdagenseizoen", aldus een woordvoerder van de IRU.

Vandaag spraken de vervoersorganen ook hun frustratie uit over het feit dat regeringen afzagen van duidelijke stappen die in september aan wereldleiders waren aangedragen om:

  • Het vrije en veilige verkeer van transportmedewerkers garanderen
  • Prioriteit te geven aan transportmedewerkers om door de WHO erkende vaccins te krijgen
  • Duurzame reis- en gezondheidsprotocollen aannemen die door de industrie zijn ontwikkeld voor zeevarenden, chauffeurs en vliegtuigpersoneel, zoals goedgekeurd door de WHO, ILO, IMO en ICAO
  • Het creëren van wereldwijd geharmoniseerde, digitale, wederzijds erkende vaccinatiecertificaten en -processen voor het aantonen van gezondheidsreferenties (inclusief vaccinatiestatus en COVID-19-testresultaten), die van het grootste belang zijn om ervoor te zorgen dat transportmedewerkers internationale grenzen kunnen overschrijden
  • Het wereldwijde aanbod van vaccins vergroten met alle middelen die tot onze beschikking staan ​​om het herstel van onze industrieën te bespoedigen

Een crisisbijeenkomst met de WHO en de ILO om de aanbevelingen te bespreken, en de impact die de reisverboden en andere beperkingen als reactie op de Omicron-variant zullen hebben op transportmedewerkers en de wereldwijde toeleveringsketen is gepland voor maandag 6 december.

Umberto de Pretto, secretaris-generaal van IRU, zei: "Nogmaals herhaalt de COVID-geschiedenis zich met regeringen die binnen enkele uren eenzijdig honderden regels wijzigen die van invloed zijn op grensoverschrijdende transportmedewerkers. Vrachtwagenchauffeurs zitten opnieuw in het nauw en betalen een hoge prijs door simpelweg hun werk te doen om de wereldwijde toeleveringsketens te laten functioneren. Zij, en wij allemaal die op hun service rekenen, verdienen veel beter.”

Willie Walsh, directeur-generaal van IATA, zei: "Na bijna twee jaar omgaan met COVID-19, hadden we verder moeten gaan dan deze reflexmatige, ongecoördineerde, Pavloviaanse reacties. Ambtenaren van de volksgezondheid vertellen ons dat we varianten mogen verwachten. En tegen de tijd dat ze worden gedetecteerd, leert de ervaring dat ze al over de hele wereld aanwezig zijn. Grensbeperkingen die de vliegtuigbemanning belemmeren om hun werk te doen, zullen niets doen om dit te voorkomen, terwijl ze ernstige schade toebrengen aan de zich nog steeds herstellende wereldwijde toeleveringsketens en lokale economieën."

Stephen Cotton, secretaris-generaal van de ITF, zei: “Dezelfde regeringen die de toegang tot vaccins wereldwijd hebben geblokkeerd, zijn nu de eersten die hun grenzen sluiten om de Omicron-variant buiten te houden. In plaats van een wereldwijde oplossing voor deze pandemie na te streven, lopen hun beslissingen het risico dat de toeleveringsketen instort. Het is niet alleen moreel verwerpelijk, het is economische zelfvernietiging. We hebben nu universele toegang tot vaccins nodig. Het is absoluut noodzakelijk voor ons allemaal om regeringen te vertellen dat ze moeten stoppen met buigen voor de grote pharmacie en de weg vrijmaken zodat elk land de vaccins kan produceren die nodig zijn om deze pandemie te beëindigen.”