Clicky


Van Straalen de Vries Transport zet PTV Route Optimiser ST in voor stadsdistributie en last-mile delivery

Van Straalen de Vries Transport zet PTV Route Optimiser ST in voor stadsdistributie en last-mile delivery
16-11-2021 16:42 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

AMSTERDAM - Met zeven overnames in twee jaar tijd behoort Van Straalen de Vries Transport tot één van de snelst groeiende transportbedrijven van Nederland. Met name in fijnmazige distributie wil VSDV flink groeien. Een belangrijke stap daarin is de keuze voor één centraal multi-user ritplanningssysteem: PTV Route Optimiser ST. Vanuit het depot aan de rand van Amsterdam wordt het systeem onder meer gebruikt voor de last mile richting binnenstad.

Elke ochtend arriveren tientallen vrachtauto’s bij het depot van VDSV met palletzendingen voor de binnenstad van Amsterdam. Ze zijn afkomstig van klanten elders in het land, maar ook van andere logistiek dienstverleners. “Ze gebruiken ons depot omdat ze zelf geen vestiging aan de rand van de stad hebben of niet het juiste materieel of de stopdichtheid hebben voor leveringen in de binnenstad of de regio. Wij verzorgen voor hen de last mile”, vertelt Yorden Greuter, distributiemanager van Van Straalen De Vries (VSDV).

Korte ritten

Stipt om zes uur ’s ochtends loggen de planners in op het ritplanningssysteem PTV Route Optimiser ST. Tussen zeven en acht uur is de planning klaar, net op tijd voordat de chauffeurs starten met laden. “Tussen elf en twaalf uur keren de eerste chauffeurs alweer terug voor hun tweede rit van de dag. Mede vanwege de venstertijden en de snelle verbinding zijn de eerste ritten vaak maar kort”, legt Greuter uit.

Gemiddeld distribueert VSDV zo’n 1100 zendingen per dag in de regio Amsterdam. Naar schatting zijn 200 daarvan bestemd voor consumenten, een aantal dat sinds de uitbraak van het coronavirus toeneemt. “We maken gebruik van verschillende voertuigen, van trekkers met opleggers tot bakwagens. Ons eigen wagenpark in Amsterdam telt in totaal 65 voertuigen, daarnaast maken we gebruik van charters. Vanwege de snelle groei is dat aandeel de laatste jaren flink toegenomen.”

Zero-emissie

Amsterdam loopt voorop met beleid omtrent zero-emissie zones. Vanaf 1 januari 2025 moet het hele gebied binnen de ring A10 uitstootvrij zijn, vanaf 2030 geldt dat voor de hele gemeente. VSDV bereidt zich daarop voor. “Voor de binnenstad hebben we inmiddels zes elektrische voertuigen van EMOSS, waaronder één geconditioneerd voertuig voor koel- en versproducten. Dat aantal zal ongetwijfeld toenemen, misschien wel verdrievoudigen”, vertelt Greuter.

PTV Route Optimiser ST is hierop voorbereid. De EMOSS-voertuigen kunnen in het ritplanningssysteem als elektrisch voertuig met een beperkte actieradius worden aangemerkt. “De actieradius is op dit moment niet groter dan 120 kilometer. Dat is genoeg voor Amsterdam, aangezien we vrij dichtbij de binnenstad zitten.” Distributie in Amsterdam levert meer uitdagingen, stelt Greuter. Hij noemt het op 1 oktober ingestelde verbond om met voertuigen zwaarder dan 30 ton de binnenring (s100) in te rijden. “Daarnaast hebben we te maken met een groeiend aantal tijdrestricties. Een goede planning is dan cruciaal.”

Meer grip

Sinds de overname van Peeters Vervoercentrale is het Amsterdamse depot in handen van VSDV, dat bouwt aan een eigen divisie voor fijnmazige distributie. Met de integratie van TLS Logistics in 2020 telt dat netwerk nu vijf vestigingen: Amsterdam, Heerhugowaard, Vaassen en Drachten vormen de draaischijven voor palletzendingen, terwijl Obdam het knooppunt is voor buitenmaatse zendingen en LTL-zendingen.

In de integratie van het distributienetwerk speelt transport optimalisatie software een belangrijke rol. “Als we daadwerkelijk één geïntegreerd distributienetwerk willen, moeten we informatie kunnen delen tussen de depots”, verklaart logistiek manager Pieter-Jan Stadt. “Wij willen dat planners in elkaars planning kunnen kijken en zendingen kunnen uitwisselen. Wij willen flexibel zijn in de toewijzing van servicegebieden aan de depots. Als Vaassen vandaag door omstandigheden wat minder capaciteit heeft, kunnen we dat opvangen door een deel van de zendingen over te hevelen naar Amsterdam en Drachten. Nu ontbreekt de tijd en het inzicht om dat soort beslissingen te nemen.”

FTL-planning

Het gebruik van de multi-user-versie van PTV Route Optimiser ST als centraal biedt ook mogelijkheden voor samenwerking met andere afdelingen van VSDV. Stadt noemt als voorbeeld de planning van full truck loads (FTL). “Stel dat het depot in Amsterdam een distributierit heeft die eindigt in Rotterdam. Dan zou het fijn zijn als we op de terugweg in Rotterdam een volle vracht voor Amsterdam kunnen oppikken. Ook de shuttles tussen de depots kunnen we wellicht in de FTL-planning meenemen. Als je niet elkaars zendingen en planningen ziet, zie je nooit de kansen die zich voordoen. Zeker niet in de hectiek van de dag.”

De keuze voor het ritplanningssysteem van PTV lag voor de hand. De planners in Amsterdam, Vaassen en Drachten maakten al gebruik van oudere versies van PTV-software. “PTV Route Optimiser ST biedt veel nieuwe functies. Met één druk op de knop krijgen planners nu bijvoorbeeld een compleet planvoorstel. Daarmee besparen we veel tijd”, vertelt Greuter.

Anders werken

De uitdaging is om de planners optimaal gebruik te laten maken van PTV Route Optimiser ST. “Dat betekent dat de planners anders moeten werken dan voorheen”, legt Greuter uit. “Ze moeten het systeem voor hen laten werken. Daarin investeren we veel tijd, onder meer in training. En onlangs heeft een consultant van PTV uitgebreid met de planners om tafel gezeten. Hoe kunnen zij het systeem nog beter inrichten? Hoe kunnen zij nog slimmer hun werk doen? Dat heeft ertoe geleid dat we nu ook het wagenpark en het chauffeursbestand aan PTV Route Optimiser ST hebben toegevoegd, zodat we in dit systeem direct de ritten aan de juiste voertuigen en chauffeurs kunnen toewijzen.” Dit voorbeeld is voor Stadt het bewijs van de goede samenwerking tussen VSDV en PTV. “Ook na de ingebruikname van het systeem blijft PTV meedenken over verbetering van de planning. Als we het systeem niet optimaal benutten, geven ze dat eerlijk aan.”

Spelen met parameters

Eén van de uitdagingen is om alle kennis van planners over bijvoorbeeld restricties in het systeem op te nemen. “Onze planners moeten leren spelen met de parameters van het systeem. Hoe beter die zijn ingesteld, hoe realistischer en betrouwbaarder het planvoorstel. We halen nu zeventig tot tachtig procent eruit van alle mogelijkheden die het systeem biedt”, schat Greuter, die bijval krijgt van Stadt. “Het zal nooit lukken om alle informatie in het hoofd van de planners in het systeem te zetten. Daarom blijven planners altijd nodig.”

Het ritplanningssysteem wordt ook op andere afdelingen van VSDV ingezet. Stadt noemt de winkeldistributie voor supermarktketens als Jan Linders. “Elk kwartaal sluit een van onze analisten zich op om in overleg met de klant een nieuw rittenschema te maken. Op termijn biedt het systeem misschien ook voordelen voor onze container- en sierteeltdivisie. Maar voorlopig ligt de focus op optimalisatie van de distributie- en FTL-planning.”


Dit was een gesponsord artikel. Ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op!