Clicky


Alstom en Eversholt Rail tekenen een overeenkomst voor de eerste splinternieuwe vloot van waterstoftreinen van het Verenigd Koninkrijk

Alstom en Eversholt Rail tekenen een overeenkomst voor de eerste splinternieuwe vloot van waterstoftreinen van het Verenigd Koninkrijk
12-11-2021 16:17 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

Alstom, de toonaangevende treinfabrikant en onderhoudsspecialist in Groot-Brittannië, en Eversholt Rail, de toonaangevende eigenaar en financierder van treinen in Groot-Brittannië, hebben vandaag een memorandum van overeenstemming aangekondigd om de eerste vloot waterstoftreinen ooit in het Verenigd Koninkrijk te leveren.

De twee bedrijven hebben afgesproken om samen te werken en zullen technische en commerciële informatie delen die nodig is zodat Alstom een vloot van tien op waterstof aangedreven meervoudige eenheden (HMU’s) bestaande uit drie wagons kan ontwerpen, bouwen, in dienst stellen en ondersteunen. Deze zullen door Alstom in Groot-Brittannië worden gebouwd. Voor de nieuwe HMU-vloot zal de laatste evolutie van het Alstom Aventra-platform worden gebruikt en het is de bedoeling dat de definitieve contracten voor de vloot begin 2022 worden getekend.

Eversholt Rail en Alstrom zullen een leidende rol op zich nemen bij het ondersteunen van de ambities van de Britse overheid om de spoorwegen te decarboniseren tegen 2040, en de ambities van de Schotse overheid om de spoorwegen te decarboniseren tegen 2035. Alstom is een wereldleider op het gebied van oplossingen voor rollend materieel en was het eerste bedrijf in de wereld dat een op waterstof aangedreven trein fabriceerde, de Coradia iLint. Deze trein rijdt in Duitsland.

Nick Crossfield, Alstom’s Managing Director, UK & Ireland zei: “De COP26 herinnert ons eraan hoe urgent de noodzaak is om onze wereld te decarboniseren. De trein is nu al het transportmiddel met de laagste uitstoot, maar het kan nog beter. Ik ben zeer tevreden met deze overeenkomst met onze vrienden van Eversholt Rail, die zal leiden tot de eerste Britse vloot van waterstoftreinen ooit.”

Mary Kenny, Eversholt Rail’s CEO zei: “Het is belangrijk dat we zo snel mogelijk beginnen met het decarboniseren van de Britse spoorwegen als we de doelstelling van ‘netto-nul’ in 2050 willen halen. Waterstofaandrijving zal daarbij een belangrijke rol spelen en dit project met Alstom laat zien hoe de private sector kan samenwerken om een verschil te maken.”

Alstom en Eversholt Rail hebben al eerder samengewerkt aan een waterstofoplossing voor rollend materieel voor de Britse spoorwegensector: het omzetten van een bestaande met elektrische motoren aangedreven meervoudige eenheid (EMU) naar waterstof – het ‘Breeze’ project. Beide bedrijven geloven dat er een markt is voor een vloot van nieuwe treinen die gebruikt kunnen worden door spoorwegmaatschappijen in heel Groot Brittannië. De brede en diepgaande kennis en ervaring die opgedaan is tijdens het Breeze-project, samen met de feedback van belanghebbenden op strategieën voor de toekomstige vloot, is zeer waardevol geweest voor het vormgeven van de productplanning.

Voortbouwend op Alstom’s uitgebreide expertise op het gebied van de Britse spoorwegen, is de Aventra enkeldekstrein ontwikkeld om aan te sluiten op de eisen van langeafstandstreinen, van metrosystemen met hoge capaciteit tot intercitydiensten. Aventra-treinen zijn ontwikkeld om het snelst, slimst en meest economisch te zijn binnen de moderne spoorwegensector. De treinen zijn modulair, van wagonlengte tot interieurindeling en -ontwerp. Ze kunnen eenvoudig worden aangepast aan andere eisen van de klant, terwijl ze de belangrijkste voordelen, zoals een lichtgewicht carrosserie en lage levenscycluskosten, behouden.