Clicky


Scania en SCA ontwikkelen eerste elektrische houttransport van 80 ton

Scania en SCA ontwikkelen eerste elektrische houttransport van 80 ton
11-11-2021 11:20 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

SÖDERTÄLJE - In een volgende stap op weg naar een fossielvrije samenleving ontwikkelen SCA en Scania samen het eerste elektrische houttransport met een technisch vermogen tot 80 ton totaalgewicht. Het voertuig is een duurzame transportoplossing die mogelijk wordt gemaakt door een andere nauwe samenwerking tussen Scania en een vooruitstrevende klant.

Het is mogelijk om langere afstanden te rijden met zware elektrische transporten. Scania en SCA bewijzen dat met een nieuw elektrisch voertuig op batterijen met een totaalgewicht tot 64 ton op de openbare weg en 80 ton op particuliere wegen. De elektrische vrachtwagen zal vanaf 2022 hout vervoeren in de Zweedse regio Västerbotten, tussen de terminal van SCA in Gimonäs en de papierfabriek in Obbola buiten Umeå.

Voor SCA, de grootste particuliere boseigenaar van Europa en maker van gezaagde houtproducten, verpakkingsmaterialen en pulp, is het elektrificeren van het wegvervoer een belangrijk onderdeel van het werk om de impact op het milieu te verminderen. Elk jaar vervoert SCA ongeveer 8,5 miljoen kubieke meter hout naar industrieën, met behulp van 265 houtvrachtwagens in samenwerking met 87 transportaannemers.

”De samenwerking met Scania is voor ons een belangrijke manier om samen innovatieve oplossingen te vinden voor duurzaam transport. Elektrische houtvrachtwagens zullen een sterke bijdrage leveren aan SCA's werk op het gebied van duurzaamheid, waarbij we deel uitmaken van de oplossing voor een fossielvrije wereld. Door slechts één elektrische vrachtwagen tussen Gimonäs en Obbola te laten rijden, kunnen we onze CO2-uitstoot met ongeveer 55.000 kg per jaar verminderen”, zegt Hans Djurberg, Head of Sustainability, SCA.

“Omdat we nu aantonen dat het ook mogelijk is om zeer zwaar transport te elektrificeren, is er een groeiende behoefte om laadinfrastructuur voor zware voertuigen uit te bouwen. SCA kan onze bijdrage aan de strijd tegen klimaatverandering verder vergroten, maar er moeten serieuze inspanningen worden geleverd om laadinfrastructuur uit te bouwen. Deze verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk bij de overheid”, zegt Jörgen Bendz, Head of Wood Supply, SCA.

De voertuigoplossing die Scania in nauwe samenwerking met SCA en onderzoeksinstituut Skogforsk ontwikkelt maakt deel uit van de verschuiving naar duurzaam transport, waar Scania al lang voor pleit, niet in het minst samen met vooruitstrevende klanten.

”De sleutel tot het bereiken van nulemissie in het transport is elektrificatie en we zullen daar samen met klanten en andere belanghebbenden die onze waarden delen, komen. Partnerschappen zoals deze met SCA, waar we er vroeg bij zijn en laten zien wat mogelijk is, is een duidelijk teken van een verandering van tempo die nodig is om fossielvrij te zijn en de doelstellingen van de overeenkomst van Parijs te halen”, zegt Fredrik Allard , Hoofd E-mobility bij Scania.

Bij Scania worden toekomstige oplossingen gesimuleerd samen met verschillende partners en door middel van diepgaande analyse. Als het op SCA aankomt, ontwikkelt Scania een voertuig dat is geoptimaliseerd voor de specifieke transportopdrachten van SCA.

“Een elektrisch houttransport staat symbool voor iets heel moois. Er is specifiek gesproken over vervoer van hout als iets dat misschien nooit geëlektrificeerd kan worden. De ontwikkelingen van de afgelopen jaren, samen met wat we nu met SCA presenteren, laten zien hoe snel het gaat op het gebied van zowel voertuigen als batterijen”, zegt Allard.