Clicky


Herstel KLM zet door in derde kwartaal

Herstel KLM zet door in derde kwartaal

AMSTELVEEN - Het herstel dat al zichtbaar was in het tweede kwartaal heeft zich doorgezet in het derde kwartaal. Daarmee heeft KLM voor het eerst sinds de start van de COVID-19-crisis, negentien maanden geleden, weer een kwartaal met operationele winst afgesloten.

Het operationele resultaat van de KLM Groep bedroeg in het derde kwartaal van 2021 een winst van €168 miljoen, terwijl dat in 2020 een verlies van €234 miljoen en in 2019 een winst van €511 miljoen was. De omzet was €1,890 miljard, tegen €1,144 miljard in 2020 en €3,131 miljard in 2019.

In de periode juli tot en met september valt de zomervakantie, waardoor het normaliter een sterk kwartaal is voor de luchtvaart. De grenzen binnen Europa werden stapsgewijs geopend voor reizigers en het Caribisch deel van het koninkrijk kreeg een groene of gele kleurcodering van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken. Mede daardoor mocht KLM 5,2 miljoen passagiers aan boord verwelkomen afgelopen zomer, vergeleken met 2,3 miljoen in 2020 en 9,5 miljoen in 2019.

Transavia laat eveneens een positieve trend zien. Hiermee heeft het herstel van het passagiersvervoer zich verder doorgezet. Klanten willen reizen en het effect van grenzen die opengaan is direct zichtbaar in de boekingen. Komende winter hebben zij de keuze uit 162 KLM-bestemmingen en is het bestemmingenaanbod voor klanten, met meer nadruk op leisure, terug op het niveau van voor COVID-19.

Vracht doet het nog steeds goed. De omzet steeg naar €467 miljoen, een toename van 13 procent. Dit terwijl er meer capaciteit in de markt beschikbaar was vergeleken met het derde kwartaal van 2020. De onderhoudsdivisie hield last van de afname in de vraag naar onderhoud voor derden. Hierdoor bedroeg de omzet voor derden €77 miljoen, een daling van 22 procent.

“In het derde kwartaal waren er minder reisrestricties binnen de EU, waardoor onze klanten weer meer konden reizen en we de markt zagen aantrekken. Dat heeft samen met onze effectieve en ambitieuze netwerkstrategie en kostenfocus bijgedragen aan een positief resultaat in het derde kwartaal. Daar ben ik trots op en dank ik onze klanten en KLM-collega’s zeer voor. Hiermee klimmen we uit het dal en is het herstel verder ingezet. In het vierde kwartaal zal ook de VS openen voor Europese passagiers, dat is wederom een belangrijke stap. We zijn er nog niet, de weg naar volledig herstel is lang en hobbelig, maar daar zijn we als KLM klaar voor", aldus KLM President & CEO Pieter Elbers.