Clicky


Groot-Brittannië verruimt cabotageregels naar blokken van twee weken onbeperkt ritten doen

Groot-Brittannië verruimt cabotageregels naar blokken van twee weken onbeperkt ritten doen
28-10-2021 16:53 | Buitenland | auteur Redactie | Esther van der Wal

LONDEN - De Britse regering heeft vandaag, donderdag 28 oktober, aangekondigd dat de cabotageregels zullen worden verruimd voor buitenlandse vervoerder naar blokken van twee weken. In deze twee weken mogen vervoerders onbeperkt cabotageritten uitvoeren. De maatregel geldt voor het hele Verenigd Koninkrijk en vanaf 28 oktober 2021 tot 30 april 2022.

De Britse werkgeversorganisatie Road Haulage Organisation (RHA) zegt zeer teleurgesteld te zijn over de maatregel van vandaag. "Wij zijn hier zeer tegen, aangezien er effectievere middelen zijn om het tekort aan vrachtwagenchauffeurs aan te pakken", aldus de RHA. "In plaats van chauffeurs van buiten Groot-Brittannië binnen te halen om voor Britse bedrijven te werken worden belastingen, veiligheidsvoorschriften en nationale verzekeringsverplichtingen allemaal buiten Groot-Brittannië gecontroleerd."

"Niet-Britse transportbedrijven zullen grote kostenvoordelen hebben ten opzichte van Britse vervoerders, waaronder brandstof die tegen lagere kosten in de EU wordt gekocht en hun chauffeurs ontvangen veel minder loon dan chauffeurs uit Groot-Brittannië", vervolgt de RHA.

Rod McKenzie, algemeen directeur van RHA voor beleid en openbare aangelegenheden, zei: “Deze aankondiging is rechtstreeks in tegenspraak met het verklaarde doel van de regering om een ​​economie met hoge lonen te creëren. Buitenlandse vervoerders zullen Groot-Brittannië overspoelen, rijdend op goedkopere brandstof en laagbetaalde chauffeurs, waardoor het werk van Britse vervoerders wordt ondermijnd. Dit ondermijnt sterk de verbeterde beloning en voorwaarden die we voor Britse chauffeurs zijn gaan zien.”

"Het is beschamend dat de regering het Britse transportwerk uitbesteedt aan vervoerders van buiten het VK die geen inkomstenbelasting of nationale verzekeringen betalen en niet verantwoordelijk zijn voor veiligheidsnormen en naleving."

Het is nog onbekend hoe de nieuwe maatregel gehandhaafd zal worden. Mogelijk komen er controles bij de laaddokken of de Eurotunnel.