Clicky


DB Schenker, Lufthansa Cargo en Nokia bundelen krachten voor CO2-neutrale luchtvracht

DB Schenker, Lufthansa Cargo en Nokia bundelen krachten voor CO2-neutrale luchtvracht
28-10-2021 14:28 | Zakelijk Nieuws | auteur Redactie

ESSEN/FRANKFURT/ESPOO - DB Schenker en Lufthansa Cargo breiden hun wekelijkse CO2-vrije vrachtvluchten tussen Frankfurt en Shanghai uit. De gezamenlijke missie wordt voortgezet tijdens het gehele wintervluchtschema tot en met maart 2022. Nokia heeft zich ook bij het initiatief aangesloten. De wereldwijde aanbieder van telecommunicatienetwerken zal elke week de uitstoot van broeikasgassen beperken door gebruik te maken van ‘s werelds enige vrachtvlucht die voor honderd procent wordt uitgevoerd met Sustainable Aviation Fuel (SAF). Deze vliegtuigbrandstof wordt geproduceerd uit hernieuwbaar afval, zoals gebruikte plantaardige oliën.

Met slechts enkele dagen te gaan tot de VN-klimaatconferentie COP26, benadrukt deze samenwerking het belang van investeringen in duurzame vliegtuigbrandstofoplossingen en is het een nieuwe stap in de richting van het klimaatvriendelijker maken van wereldwijde supplychains.

De brandstofbehoefte voor de vluchten van Frankfurt (FRA) naar Shanghai (PVG) en terug wordt volledig gedekt door SAF. Dit bespaart wekelijks ongeveer 174 ton conventionele kerosine. Tijdens de zomervluchtregeling 2021 heeft het initiatief een nettovermindering van 20.250 ton broeikasgassen (CO2e) opgeleverd. In het komende wintervluchtschema, van eind oktober 2021 tot eind maart 2022, wordt nog eens 14.175 ton verwacht.

Thorsten Meincke, Global Board Member voor Air & Ocean Freight bij DB Schenker: “De ambitieuze teamdoelstelling van klimaatneutraliteit beïnvloedt elk bedrijf en de manier waarop onze klanten naar hun voetafdruk kijken, ook in hun supplychains. Samen met Lufthansa Cargo breiden we ons unieke aanbod van een reguliere CO2-neutrale vluchtverbinding uit. De SAF full charter vluchtrotatie is een baanbrekende oplossing omdat het verder gaat dan een systeem van pay-per-use. We zijn blij Nokia aan boord te hebben als nieuwe vaste klant voor onze westbound vluchten. Samen kunnen we CO2 beperken en een nieuwe stap zetten naar een duurzamere toekomst.”

Tommi Uitto, President of Mobile Networks bij Nokia: “Investeren in duurzame oplossingen is voor ons een topprioriteit en een gedeelde doelstelling met onze partners. We kunnen onze klimaatdoelstellingen alleen samen bereiken. Innovatie en samenwerking tussen sectoren zijn de sleutel tot een groenere toeleveringsketen. Wij streven er voortdurend naar onze ecologische voetafdruk voor transport en logistiek te verkleinen, en luchtvracht levert een belangrijke bijdrage. Deze samenwerking om onze 5G-apparatuur met CO2-neutrale vluchten te vervoeren, is opnieuw een belangrijke stap.”

De komende vijf maanden zal Nokia het aanbod van CO2-neutrale vluchten gebruiken om wekelijks een vrachtvolume van 10 ton communicatienetwerkapparatuur te verladen van een productiefaciliteit in Shanghai naar zijn Europese hub in Tilburg. Deze zending wordt volledig gedekt door SAF om op die manier honderd procent van de CO2-uitstoot te voorkomen en compensatie van de milieu-impact niet nodig is. De overeenkomst met DB Schenker omvat zowel het lucht- als landvervoer van de goederen van Shanghai naar Tilburg. Voor alle onderdelen van vervoer over land wordt gebruik gemaakt van HVO (Hydrogenated Vegetable Oil), een ander hoogwaardig type biobrandstof.

Ashwin Bhat, Chief Commercial Officer bij Lufthansa Cargo: “Het gebruik van SAF is een mogelijkheid om vandaag al CO2-neutraal te vliegen. We zijn erg trots dat we onze samenwerking met DB Schenker de komende maanden kunnen uitbreiden. We zijn er sterk van overtuigd dat het overstappen op CO2 neutrale luchtvracht het beste kan worden bereikt als we onze krachten bundelen.”

De aankondiging van vandaag volgt op de lancering door DB Schenker en Lufthansa Cargo van 's werelds eerste CO2-neutrale vrachtvluchtrotatie tussen Europa en Azië in november 2020. Met ingang van het zomervluchtschema in april 2021 werd een vrachtlijndienst op de markt geïntroduceerd.

De SAF voor deze samenwerking wordt volledig geproduceerd uit afval- en restgrondstoffen, bijvoorbeeld uit gebruikte frituurolie. De CO2 die vrijkomt bij de verbranding in de motor, is uitsluitend de CO2 die uit de atmosfeer werd verwijderd tijdens de fotosynthesefase van de planten die werden gebruikt om de oliën te produceren. Momenteel is SAF ongeveer drie keer zo duur als conventionele fossiele kerosine.

De broeikasgasemissies tijdens de productie en het transport van de brandstof worden volledig gecompenseerd met gecertificeerde compensatieprojecten, waardoor de volledige broeikasgasneutraliteit van de vluchten wordt gewaarborgd. Als alternatief kan de klant kiezen voor een volledige geïntegreerde oplossing - zoals gekozen door Nokia voor hun vracht. Dit is veruit de meest duurzame optie die momenteel op de markt is. Het is een echte ‘CO2-neutrale’ oplossing.

In de toekomst zullen ook andere soorten hernieuwbare brandstoffen beschikbaar zijn. Het bekendste productieproces hiervoor is het zogenaamde power-to-liquidconcept (PtL) op basis van duurzame elektriciteit, water en CO2. Terwijl de productiehoeveelheden van PtL nog zeer beperkt zijn, is SAF op basis van biomassa vandaag al een beschikbare en goed geteste brandstof.

De SAF die wordt gebruikt voor de vluchtverbinding van DB Schenker en Lufthansa Cargo wordt geproduceerd door Neste, 's werelds grootste leverancier van duurzame brandstof. De Finse producent verhoogt momenteel zijn productie van Neste MY Sustainable Aviation Fuel tot 1,5 miljoen ton per jaar tegen eind 2023.