Clicky


Janssen Transport en Expeditie Bulk lapt gerechtelijke uitspraak aan z’n laars

Janssen Transport en Expeditie Bulk lapt gerechtelijke uitspraak aan z’n laars

UTRECHT/WIJCHEN - Je wint een rechtszaak, maar kunt alsnog fluiten naar je geld. Het overkomt twee vrachtwagenchauffeurs in dienst van Janssen Transport en Expeditie Bulk uit Wijchen. "Er zitten helaas rotte appels in de transportsector. Janssen Transport is er zo eentje", reageert Edwin Meijer van het CNV-team Naleving Cao Beroepsgoederenvervoer.

De zaak draait om twee chauffeurs, die in dienst zijn geweest van Janssen Transport en Expeditie Bulk uit het Gelderse Wijchen. Ze hebben beiden nog een flinke vordering op hun oud-werkgever. Het gaat om respectievelijk bijna 6.000 en ruim 3.500 euro aan achterstallig loon, vakantiedagen, vakantiegeld, toeslagen en verblijfskosten.

CNV Vakmensen voerde voor de twee chauffeurs een rechtszaak. "Die rechtszaak hebben we gewonnen, maar Janssen lapt het vonnis aan z’n laars", zegt Meijer. "Hij betaalt gewoon niet en lijkt er nog mee weg te komen ook."

Uit onderzoek van de bond blijkt dat Janssen, waarschijnlijk met opzet, meerdere B.V.’s heeft om zo onder gerechtelijke vonnissen uit te kunnen komen. In Wijchen zijn op hetzelfde adres vier B.V.’s ondergebracht: Janssen Transport en Expeditie Holding, Janssen Transport en Expeditie Bulk, Janssen Transport en Expeditie Trucking en Janssen Transport en Expeditie. Het personeel is vermoedelijk in een van de 'lege' B.V.’s ondergebracht, waar geen kapitaal in zit.

Meijer: "De veroordeelde B.V. is leeg, er is niks te halen. We hebben er een deurwaarder op afgestuurd, maar die kan niets doen. Intussen floreren de andere B.V.’s van Janssen. Het is heel frustrerend, maar de chauffeurs blijven op deze manier met lege handen achter."

"Ik voel me gigantisch genaaid"

Vrachtwagenchauffeur Rob Rabbelier windt er geen doekjes om. "Ik voel me gigantisch genaaid. Ik heb echt spijt dat ik ooit voor die smerige oplichter ben gaan werken." Rob kwam in 2019 in dienst als chauffeur bulkgoederen, met een jaarcontract. "Hij had een goeie chauffeur nodig die met een bulkwagen kon rijden. En ik had ervaring in het bulktransport. Het leek mooi allemaal, met buitenlandse ritten. Ik heb daar hard gewerkt en tussendoor ook van alles opgelost, een boordcomputer ingebouwd, een compressor gerepareerd, dat soort dingen. Als hij me nodig had stond ik klaar."

Wel vindt Rob het vervelend dat de salarisbetalingen vaak niet kloppen. Bijvoorbeeld uren of toeslagen die niet goed waren berekend. "Dan zei ik daar wat van en dan beloofde hij meteen het in orde te maken. Ik moest er altijd achteraan."

De veroordeelde B.V. is inmiddels op 28 september failliet verklaard. "We zijn daar blij mee, want anders hadden we als vakbond zelf het faillissement aangevraagd. Van Janssen hebben we namelijk niets te verwachten. En nu de B.V. failliet is, kunnen we de vordering neerleggen bij het UWV en bij de curator die het faillissement afwikkelt. We houden ook de andere bedrijven van Janssen onder de loep, vooral als blijkt dat het werk gewoon doorgaat via een van die andere B.V.’s. We wachten daarom met belangstelling het verslag van de curator af en zullen daarover zonodig vragen stellen."

CNV Vakmensen vindt dat werkgevers in de transportbranche en vergunningverstrekker NIWO veel harder op moeten treden tegen misbruik van juridische constructies. Meijer: "Deze ondernemers verzieken de branche en zorgen voor oneerlijke concurrentie. Het veroorzaakt veel ellende, in de eerste plaats voor werknemers. En als het UWV de vordering deels overneemt, wat we uiteraard hopen voor de chauffeurs, dan draaien we daar uiteindelijk als maatschappij met z’n allen voor op. Dit soort misstanden moet stoppen. We zullen daarom vaker namen gaan noemen, ook om chauffeurs te waarschuwen en om opdrachtgevers onder druk te zetten dat ze geen zaken moeten doen met dit soort bedrijven."

Lees hier het hele verhaal van Rob Rabbelier!