Clicky


Nederlandse transportbedrijven roepen Britse regering op tot versoepelen cabotageregels

Nederlandse transportbedrijven roepen Britse regering op tot versoepelen cabotageregels
28-09-2021 14:47 | Transport | auteur Redactie | Esther van der Wal

TEGELEN - Schavemaker Transport en Ewals Cargo Care hebben namens een groot aantal Nederlandse transportbedrijven een brandbrief gestuurd naar de Britse regering met het verzoek de Britse cabotageregels te versoepelen om zo een "volledige ineenstorting van de toeleveringsketen" in Groot-Brittannië te voorkomen.

In de brief, geschreven door Susanne Dirksen van Schavenmaker Transport en Eric Postulart van Ewals Cargo Care namens meerdere Nederlandse transportbedrijven, benadrukken de transportbedrijven dat het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in Groot-Brittannië steeds verder oploopt.

"Sinds vorig jaar is het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in Groot-Brittannië aanzienlijk verslechterd doordat veel Europese vrachtwagenchauffeurs zijn teruggekeerd naar hun land van herkomst tijdens de langere periodes van lockdown en beperkingen in het transport door de COVID-19 pandemie. De onzekerheid rond Brexit en toekomstige rechten om in Groot-Brittannië te wonen en te werken, hebben ertoe geleid dat anderen hetzelfde doen. De meerderheid van de chauffeurs die het Britse personeelsbestand hebben verlaten zijn niet van plan terug te keren."

In Groot-Brittannië is het probleem verergerd door het toenemende aantal chauffeurs dat de pensioengerechtige leeftijd heeft bereikt. De gemiddelde leeftijd van een vrachtwagenchauffeur die in Groot-Brittannië werkt is, volgens de briefschrijvers, 55 jaar en minder dan twee procent is onder de 25 jaar. 

Door de recente langdurige periodes van lockdowns heeft de vergrijzende beroepsbevolking ervoor gekozen om vervroegd met pensioen te gaan of om voor werk te kiezen in een minder veeleisende sector.

Momenteel zijn de openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeurs in Groot-Brittannië al meer dan 120.000 vacatures.

"Wij ervaren ook een tekort aan vrachtwagenchauffeurs maar dat staat in geen verhouding tot de niveaus die we zien in Groot-Brittannië. De meeste Britse wagenparkvervoerders hebben talloze vrachtwagens geparkeerd bij hun bedrijven omdat ze hier geen gekwalificeerde vrachtwagenchauffeurs voor kunnen vinden", concluderen de briefschrijvers.  

Veel in de EU gevestigde bedrijven moeten, volgens de briefschrijvers, vracht vasthouden omdat ze simpelweg niet de opties hebben om goederen te verzenden vanwege het gebrek aan beschikbaar transport in Groot-Brittannië. "De kosten van alle gerelateerde transportactiviteiten neemt met de dag toe, maar de kostenstijgingen zorgen niet voor extra capaciteit. Doorlooptijden zijn verlengd en serviceniveaus zijn gedaald tot een onaanvaardbaar niveau", vervolgen zij hun brief.

Volgens de transportbedrijven is een verschuiving van het volume van onbegeleid naar begeleid vervoer via de Eurotunnel en de Kanaalroutes geen oplossing. "De bijtellingskilometers zorgen niet alleen voor een forse verhoging in kosten, maar er zal ook een flink milieu-impact ontstaan. De situatie verslechtert met de dag en als er geen dringende actie wordt ondernomen, is het eindresultaat de volledige ineenstorting van de toeleveringsketen. Moeten het zo ver komen?", vragen de briefschrijvers zich af.

In dit stadium zal er niet alleen een gebrek zijn aan betrouwbare transportbedrijven die producten kunnen leveren, maar er zal ook een tekort zijn aan belangrijke goederen zoals voedingsmiddelen, farmaceutische producten, bouwproducten en vertragingen bij de productie. De stijgende transportkosten worden doorberekend aan de consument, waardoor de inflatie en het bestedingsvermogen van consumenten zal beïnvloeden.

"We moeten er alles aan doen om dit scenario te vermijden en we moeten NU actie ondernemen", roept het collectief van transportbedrijven op in de brief aan de Britse regering.

Zij dringen er bij de Britse regering op aan om de huidige cabotageregels te versoepelen en werkvergunningen voor niet-Britse burgers te vergemakkelijken: "Als afgevaardigden van de Nederlandse transportsector dringen wij er bij u op aan om de Britse cabotagewetgeving voor de EU te verbeteren voor vervoerders. In de praktijk zal dit leiden tot meer steun aan de Britse transportmarkt en tot meer productiviteit met dezelfde vrachtwagen. Wij dringen er ook bij u op aan om het aantal werkvergunningen te verstrekken en te vergroten in de transportsector voor niet-Britse burgers. Vrachtwagenchauffeurs moeten worden toegevoegd aan de lijst geschoolde arbeidskrachtentekorten. Hierdoor krijgen in Groot-Brittannië geregistreerde transportbedrijven toegang tot arbeidskrachten die gemakkelijker kunnen wonen en werken in Groot-Brittannië en moedig je chauffeurs die zijn vertrokken aan om terug te keren."

De ondertekenaars van de brandbrief beseffen dat hun plan een korte termijnmaatregel is maar dat er zo tijd wordt gewonnen om te kijken naar een lange termijnoplossing.

De brief werd uit naam verzonden van de volgende transportbedrijven: