Clicky


Suurhoffbrug in A15 weer volledig open voor verkeer

Suurhoffbrug in A15 weer volledig open voor verkeer

OOSTVOORNE - Maandagochtend vroeg werden de laatste afzettingen op de Suurhoffbrug verwijderd. De verbinding is nu weer volledig beschikbaar voor verkeer in beide richtingen.

Afgelopen weekend (25 en 26 september 2021) kreeg de brug in de snelweg A15 bij Oostvoorne een nieuwe asfaltlaag. Dit was de laatste stap in een grote versterkingsoperatie. Waarbij eerst een extra brug in de A15 werd geplaatst en daarna de oude brug in drie maanden tijd grondig werd opgeknapt.

De komende weken vinden er alleen nog afrondende werkzaamheden plaats op en bij de Suurhoffbrug. Met naar verwachting weinig hinder voor het verkeer. 

Grondige renovatie

De Suurhoffbrug had in de afgelopen decennia schade opgelopen omdat sinds de bouw in 1973 het verkeer is toegenomen en zwaarder is geworden. Rijkswaterstaat heeft maatregelen genomen om te zorgen dat de verbinding de komende jaren veilig te gebruiken blijft.

In mei 2021 is er een tweede brug naast de oude brug geplaatst. De nieuwe, 200 m lange boogbrug is samengesteld op een werf in Krimpen aan den IJssel en werd in mei in één week tijd dwars door Rotterdam vervoerd naar het Hartelkanaal en in de A15 gelegd. Sinds eind juni rijdt verkeer richting Rotterdam over deze nieuwe brug en verkeer richting Maasvlakte/Oostvoorne over de oude brug. Zo zijn de lasten van het verkeer verdeeld en wordt de oude Suurhoffbrug ontzien. 

Het rijdek van deze bestaande brug onderging vervolgens een grondige renovatie. Waarbij alle schades in het dek werden gerepareerd en hele stukken staal in het dek zijn vervangen. Om de verkeershinder te beperken, werd er tijdens de hele renovatie gefaseerd gewerkt en werden afsluitingen alleen ’s nachts of in het weekend gepland. 

Innovatieve versterkingsmethode

Het deel waar de brug vroeger open en dicht ging, kreeg een eigen, vernieuwende aanpak. In de zomer zijn hier nieuwe dekplaten op de oude vastgemaakt met epoxy (lijm) en bouten. Een innovatieve versterkingsmethode die speciaal voor de Suurhoffbrug is onderzocht, getest en gereed is gemaakt voor toepassing, in samenwerking met onder andere TNO en de TU Delft. De nieuwe methode is effectief en voegt minder gewicht toe aan de brugconstructie dan traditionele methoden zoals hogesterktebeton.

Geschiedenis en toekomst

De Suurhoffbrug bij Rotterdam, aan het begin van de snelweg A15, is de ‘toegangspoort tot de Maasvlakte’. Deze eretitel droeg de Suurhoffbrug niet altijd. Toen de Suurhoffbrug in de jaren 70 werd opgeleverd, werd er nog rekening gehouden met passage van slechts enkele vrachtwagens per dag. De brug met het slanke ontwerp van prof. ir. Jacques Berenbak van Machinefabriek Hollandia N.V. won de Nationale Staalprijs en de Europese Staalprijs.

In de loop van de decennia groeide het verkeer over de Suurhoffbrug en werden de vrachtwagens ook veel zwaarder. De brugconstructie had daaronder te lijden en er waren voor de Suurhoffbrug veel niet-ingeplande reparaties nodig. Dankzij de renovatie en de tweede brug blijft de verbinding de komende jaren veilig te gebruiken, en is er eigenlijk alleen nog gepland onderhoud nodig. Rond 2030 komt er op de plek van de Suurhoffbrug een nieuwe oeververbinding. De intentie is om de nieuwe boogbrug hierbij te hergebruiken.