Clicky


Gebruik van e-CMR nu ook toegestaan in Duitsland

Gebruik van e-CMR nu ook toegestaan in Duitsland
21-09-2021 11:38 | Transport | auteur Redactie

ZOETERMEER - Het gebruik van de elektronische vrachtbrief is in Duitsland nu ook eindelijk toegestaan. De Federale Raad heeft op 17 september 2021 het e-CMR protocol goedgekeurd. Tot nu toe was alleen de papieren vrachtbrief in Duitsland toegestaan, meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN) dinsdag.

"Veel logistieke goederenstromen gaan van, naar of via Duitsland. Door het mogelijk maken van de e-CMR is een hele belangrijke stap gezet in de richting van papierloos wegtransport in Europa", aldus TLN.

"De voordelen van de e-CMR zijn bekend", aldus Wout van den Heuvel, beleidsadviseur digitalisering en innovatie bij TLN. "Het levert kostenbesparing, real time data en inzicht in de status van een zending op maar cruciaal is dat het breed toepasbaar is, dus ook in het buitenland. Duitsland was lang een ontbrekende schakel en een belemmering voor het bedrijfsleven om voor de e-CMR te kiezen."

TLN zet zich al jaren in voor het gebruik van de e-CMR. Van den Heuvel: "Wij zijn samen met beurtvaartadres en evofenedex met de ontwikkeling van TransFollow gestart als oplossing voor de e-CMR. We hebben bij andere landen gelobbyd om het e-CMR verdrag te ratificeren."

Inmiddels is TransFollow ondergebracht bij de IRU voor verdere Europese uitrol en is de e-CMR in steeds meer landen inzetbaar. De toekomst van e-CMR ziet er goed uit. Steeds meer partijen zien de voordelen. Niet alleen als vervanging van papier maar als basis voor datadelingsvraagstukken zoals uitwisseling data met betrekking tot emballage, met overheden en handhaving en onderling als bedrijfsleven als onderdeel van ketenintegratie. Niet alle hordes zijn al genomen maar de basis komt steeds beter op orde. Een basis waarop het gehele bedrijfsleven en overheden in Europa verder kunnen bouwen.

In 2011 is er een aanvullend e-protocol aan het CMR-Verdrag in werking getreden. Het e-protocol biedt een juridisch kader en juridische standaarden voor het gebruik van elektronische middelen bij het vastleggen van de CMR-vrachtbrief.