Clicky


Ervaren vrachtwagenchauffeur over nieuwe wervingscampagne voor chauffeurs: jonge gasten stappen niet in

Ervaren vrachtwagenchauffeur over nieuwe wervingscampagne voor chauffeurs: jonge gasten stappen niet in
19-09-2021 10:53 | Transport | auteur Redactie | Marcel van der Voort

RIJSSEN - Theo Sijben is ruim veertig jaar vrachtwagenchauffeur en er niet van overtuigd dat een recent gestarte campagne van STL om meer chauffeurs te werven, gaat werken. "Jonge gasten stappen niet in. Ze willen vier dagen werken van zeven tot vier uur en een papadag", vindt hij.

Hij doet zijn verhaal op een na-zomerse middag vanaf zijn vakantieadres in Oostenrijk. “Ik kijk nog wel positief naar het chauffeursvak. En zit al veertig jaar achter het stuur maar er is er in die tijd veel veranderd. Alles wordt tegenwoordig geregistreerd met de computer”, klinkt het.

“Die houdt alles bij: ook als je vijf minuten stilstaat. Ik vrees dat de privacywet hieraan voorbijgaat. Het komt heel veel voor. En het wordt steeds frustrerender. In een kantoor loopt de baas heus niet achter de medewerker aan met een stopwatch om de tijd bij het koffiezetapparaat op te nemen”, legt hij uit.

Actie

TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen zijn een campagne gestart om voor extra vrachtwagenchauffeurs te zorgen. Met de bedoeling om de krapte op de arbeidsmarkt op te vangen. Het is duidelijk dat de transportsector behoefte heeft aan zeker zevenduizend chauffeurs. Vanwege vergrijzing is de vervangingsvraag een belangrijke oorzaak, meldde het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) eerder.

Schrijnend

“Ik zit al vanaf 1979 op de bok en ik vind het gewoon schrijnend dat ik vandaag de dag voor nog geen zestien euro bruto met zoveel verantwoordelijkheid de weg op wordt gestuurd. Het is schandalig dat als ik tijdens een rit van 250 kilometer, onderweg uit mijn auto stap om de benen te strekken en dit duurt vier minuten, er van dat moment vier minuten pauze wordt ingehouden.”

En: “Als ik bij een fabriek moet wachten met laden waar ik als chauffeur geen invloed op heb en het duurt langer dan een uur, dan wordt er vijftien minuten pauze, per uur ingehouden. Of als ik de opdracht krijg om mijn auto te gaan wassen en het duurt langer dan een uur, dan is de resterende tijd voor mijn rekening.”

Aantrekkelijk?

“Nog niet zo lang geleden las ik een artikel waarin staat dat het chauffeursvak qua salaris twintig procent achter loopt bij vergelijkbare beroepen. Er komt amper wat bij.”

Is het vak momenteel aantrekkelijk voor de jonge generatie? Sijben: “Nee, Dat is het juist. Ik zie overal grijze koppen. De jongeren trappen er niet in.”

Hoe wordt het vak weer leuk? Sijben: “Ik vind dat de salarissen omhoog moeten en er minder bovenop zitten. Zoals alle minuten verantwoorden.”

Gevarieerd

Sijben is meer dan veertig jaar chauffeur. Waarom heeft hij steeds doorgezet? “Ik zit nu eenmaal in het schuitje. In het begin was het vak leuk, zeer gevarieerd. Door de jaren heen gaat dat leuke er vanaf”, stelt hij.

Naar aanleiding van de actuele campagne om meer chauffeurs te werven, heeft Sijben contact gezocht met Transport Online. Tijdens het gesprek met hem blijkt dat in die campagne het één en ander mist. “Om meer chauffeurs te krijgen moeten salarissen omhoog en moet er meer gevarieerd gewerkt kunnen worden.”

In de campagne is ook melding gemaakt van een flinke lesgeldsubsidie en baangarantie. Sijben: “Ze kunnen wel baangarantie geven, maar voor dat geld dat ze er voor over hebben zoeken jongeren toch iets beters. Zeker als ze alle eisen horen.”

In de campagne om mensen enthousiast te maken voor het chauffeursvak is er ook de website Ikwordvrachtwagenchauffeur.nl. Waarop portretten van chauffeurs staan die mensen over de streep trekken. “Dat zou kunnen, maar als ze erachter komen hoe het er werkelijk aan toe gaat, denken ze er anders over.”

Vrij beroep

Is het chauffeursvak nog een vrij beroep? “Nee, ik denk dat het geen vrij beroep meer is. Vroeger wel, maar nu weten ze alles wat je doet. De chauffeur loopt op zijn tenen. Alles staat strak gepland, waaronder het laden en lossen. Door alle controles is het romantische er vanaf,”

En in zijn eigen begintijd? “Het was veertig jaar geleden meer een vrij beroep. Hoewel wij lange dagen maakten zonder telefoon en navigatie in de auto, waren we veel zelfstandiger. En vogelden we zelf een rit uit.”

Voorgekauwd

“Nu wordt er voor je gedacht en alles voorgekauwd. De planner komt uit de schoolbanken. Vroeger deed een oud-chauffeur dat werk”, benadrukt de chauffeur.

Moet hij financieel meer inleveren dan in het verleden? “Als ik een hele dag werk, ben ik soms een kwartier tot een half uur kwijt met wachten. Dat geld ben ik kwijt. Dus ga ik er als chauffeur financieel op achteruit”, besluit Sijben.