Clicky


Nieuwe cao moet geplaagde touringcarbranche aantrekkelijk houden

Nieuwe cao moet geplaagde touringcarbranche aantrekkelijk houden

UTRECHT - CNV Vakmensen wil in de nieuwe cao voor de touringcarbranche vooral inzetten op goed werkgeverschap. ‘De branche moet aantrekkelijk blijven als de markt straks weer herstelt. Daarom is een goede cao zo ontzettend belangrijk, ook nu het nog crisis is’, zegt onderhandelaar Corina Hensen van CNV Vakmensen.

De huidige cao voor de touringcarbranche (officieel ‘besloten busvervoer’) loopt eind dit jaar af. Donderdag beginnen de onderhandelingen over een nieuwe cao, onder nog altijd niet al te rooskleurige omstandigheden. De touringcarbedrijven zijn hard geraakt door de coronacrisis.

"Bedrijven zijn vooral bezig met overleven. Veel werkgelegenheid is verdwenen, 1.700 banen, zowel vast als flex. De mensen die nog in de sector werken zijn niet tevreden met de huidige cao. Tijdens de pandemie hebben velen ander werk gedaan, bijvoorbeeld in teststraten of in de transportsector. Ze hebben gemerkt dat hun cao wel een upgrade kan gebruiken", zegt Hensen.

Makkelijk gaan de cao-onderhandelingen dus niet worden, realiseert Hensen zich. "Tegelijkertijd: die touringcarchauffeurs hebben vaak wel een gezin achter zich, er moet wel brood op de plank. Dus we willen wel echt een goede cao, voor de huidige werknemers én voor de mensen die straks weer terugkomen of instromen. Als de markt straks herstelt en busreizen weer mogelijk zijn, zijn alle mensen weer keihard nodig. De branche moet dus aantrekkelijk blijven om in te werken. Naast een reële loonsverhoging kun je dan ook aan allerlei andere afspraken denken. Die hoeven niet altijd meteen bakken met geld te kosten. Dat biedt ook kansen en we vragen van de werkgevers om daar constructief in mee te denken."

Concreet pleit CNV Vakmensen bij de onderhandelingen voor een betere balans tussen werk en privé. Dat betekent bijvoorbeeld tijdige roosters en meer aandacht voor noodzakelijke rust.

Verder liggen er op allerlei terreinen volop mogelijkheden voor werkgevers om te laten zien wat goed werkgeverschap in de praktijk inhoudt. "We horen van werknemers veel zaken die beter geregeld kunnen worden. Zij draaien te vaak op voor praktische zaken die gewoon bij goed werkgeverschap horen", vindt Hensen. "Denk aan een volledige vergoeding, ook in tijd, van noodzakelijke opleidingen. Of de kosten voor het vernieuwen van het rijbewijs. Of het op een eerlijke manier uitbetalen van overuren. Of door geen wachtdag meer in te houden bij een ziekmelding. Die wachtdag is echt totaal niet meer van deze tijd."

De branche moet werknemers ook helpen om op een gezonde manier naar het pensioen te werken. Oudere werknemers moeten via een goede regeling de kans krijgen om eerder te stoppen met werken.

CNV Vakmensen streeft naar een eenjarige cao, met een reële loonsverhoging en onder meer een vergoeding voor meerdaagse reizen en een reiskostenvergoeding.