Clicky


Uitschuifbare Floor-oplegger ontzorgt Lokhoff bij plaatsing lichtmasten

Uitschuifbare Floor-oplegger ontzorgt Lokhoff bij plaatsing lichtmasten
25-08-2021 11:59 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

SCHIJNDEL - De opvallend geel gekleurde uitschuifbare Floor-oplegger voor de firma Lokhoff uit het Brabantse Schijndel werd geproduceerd bij Pacton Trailers in Ommen. Deze kleur als bedrijfsuiting is mede te verklaren door het gebruik op en langs de weg. Het betreft de eerste opleggercombinatie voor Lokhoff, waarmee vanaf nu zelfstandig lange lichtmasten kunnen worden vervoerd en geplaatst.

De firma Lokhoff uit het Brabantse Schijndel is specialist in het leveren en installeren van tijdelijke en definitieve rijbaanverlichting en de uitleen van stroomaggregaten. Dankzij de innovatieve werkwijze voorziet men binnen korte tijd grote werkvlakken van verlichting. Lokhoff monteert en demonteert ook bewegwijzeringsborden langs en boven snelwegen.

De speciale, smalle vrachtwagens van Lokhoff maken het mogelijk om tijdelijke rijbaanverlichting gewoon overdag te plaatsen, in plaats van ’s nachts. Ook hoeft er daardoor geen rijbaan te worden afgesloten. De smalle bakwagens kunnen ook gemakkelijker in tunnels werken. De medewerkers van Lokhoff zijn ervaren en getraind om doelgericht en efficiënt te werken. Een team dat tijdelijke rijbaanverlichting komt plaatsen, zet ongeveer 50 masten per dag. Dat komt neer op 2,5 kilometer.

Lokhoff schafte recent de eerste truck en oplegger voor het eigen wagenpark aan. "De nieuwe Pacton/Floor-trailer combineren we met een nieuwe MAN-trekker met 52 ton/meter autolaadkraan. Ons wagenpark bestond tot nu toe uit alleen bakwagens. We hebben er acht. Dan ben je echter beperkt in het transport van grote volumes en vooral het lange vervoer. Zo mogelijk gebruiken we onze speciale, smalle bakwagens, maar bij grotere volumes, of hoge lichtmasten, is de opleggercombinatie een uitkomst. Onze definitieve lichtmasten zijn tot 20 meter lang en dat transport besteedden we voorheen altijd uit. Nu zijn we flexibeler en kunnen we de opleggercombinatie maximaal inzetten, overdag maar ook 's nachts", vertelt Gertjan van de Braak van Lokhoff.

Karakteristiek

Uitschuifbare Floor-opleggers worden geconstrueerd volgens reeds lang beproefde methode, met een specifieke constructie van de uitschuifkokers. Ook in het uiterlijk is een Floor-trailer meteen herkenbaar. De bekende achterbalk met geïntegreerde lichtbakken én de opstapjes aan de zijkant verraden de Floor-kwaliteit. De oplegger voor Lokhoff is 12,5 meter lang in de basis, voor combinatie met een trekker met autolaadkraan. Daarbij kan een extra 7,95 meter uitgeschoven worden. Meegeleverd is ook een maatwerk tussentafel van 90 cm voor gebruik bij een kortere trekker. Voor het uitschuiven maakt de trailer gebruik van luchtbediende vergrendeling van de kokers in stappen van 500 mm. De voor- en achterzijde worden in lijn gezet met pennen en zoekers onder het randprofiel.

De drieassige, gestuurde oplegger (FLUO-18-30H2) met een hoogte van 1,46 meter heeft een koppelingdruk van 18.000 kg, een asdruk totaal van 30.000 kg, met een totaal toelaatbaar gewicht van 48.000 kg. Van het SAF luchtveerstel zijn assen 2 en 3 hydraulisch schamelgestuurd, door middel van het Tridec HS stuursysteem. De vooste as is liftbaar. Met Tritronic draadloze afstandsbediening - met automatisch rechtzetsysteem - is het voor Lockhoff flexibel manouevreren in de krappe ruimte.

De trailer is rondom voorzien van LED lampen, heeft een volledig 28 mm dikke, hardhouten vloer én een vast stalen kopschot van 5 mm dik en 1.500 mm hoog. Voor het asstel is aluminiumkleurige zijafscherming gerealiseerd, volgens EG-voorschrift. Onder het randprofiel zijn zware touwhaken geplaatst op iedere 500 mm. De gegalvaniseerde en geprforeerde stophoutbak is dwars onder de oplegger gemonteerd. De twee rvs-kisten bevinden zich in de wielbasis. Er zijn twee keer 13 heavy-duty achttons 180 graden klapbare bindogen (TÜV gecertificeerd) geplaatst en tweemaal 13 rongkokers.

Wisselsysteem

Lokhoff werkt met 20 mensen in vaste dienst. In piekperiodes, over het algemeen na de bouwvak tot de winter, worden extra mensen ingehuurd. Inmiddels wordt met Pacton overlegd over een extra oplegger om op die manier een soort wisselsysteem te kunnen hanteren. Lokhoff kwam via de regionale MAN dealer in contact met Pacton Trailers uit Ommen. "Pacton was wel bekend bij ons, maar we hadden nog nooit zaken gedaan. We zijn zeer tevreden over het samenspel van overleg, ontwikkeling en de manier waarop Pacton de trailers op maat bouwt."