Clicky


Maersk bestelt acht containerschepen op CO2-neutrale methanol bij Hyundai Heavy Industries

Maersk bestelt acht containerschepen op CO2-neutrale methanol bij Hyundai Heavy Industries
24-08-2021 13:52 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie | Esther van der Wal

KOPENHAGEN - In het eerste kwartaal van 2024 introduceert AP Møller - Maersk de eerste in een baanbrekende serie van acht grote containerschepen die kunnen varen op CO2-neutrale methanol. De schepen worden gebouwd door Hyundai Heavy Industries (HHI) en hebben een nominale capaciteit van circa 16.000 containers (Twenty Foot Equivalent - TEU).

De overeenkomst met HHI omvat een optie voor vier extra schepen in 2025. De serie zal oudere schepen vervangen, wat een jaarlijkse CO2-emissiebesparing oplevert van ongeveer 1 miljoen ton. Als primeur in de sector bieden de schepen Maersk-klanten echt CO2-neutraal transport op grote schaal op volle zee.

Meer dan de helft van de 200 grootste klanten van Maersk hebben ambitieuze, op wetenschap gebaseerde of CO2-vrije doelstellingen voor hun toeleveringsketens gesteld, of zijn bezig met het vaststellen daarvan. Als onderdeel van Maersk's voortdurende samenwerking met klanten, leiders op het gebied van duurzaam ondernemen, waaronder Amazon, Disney, H&M Group, HP Inc., Levi Strauss & Co., Microsoft, Novo Nordisk, The Procter and Gamble Company, PUMA, Schneider Electric, Signify, Syngenta en Unilever heeft toegezegd actief gebruik te maken van koolstofvrije oplossingen voor hun oceaantransport en deze op te schalen, en er zullen er naar verwachting nog veel meer volgen.

De schepen worden geleverd met een dual-fuel motoropstelling. De extra kapitaaluitgaven (CAPEX) voor de dual fuel-capaciteit, die zowel op methanol als op conventionele laagzwavelige brandstof kan werken, zullen tussen de 10-15 procent van de totale prijs bedragen, waardoor Maersk een aanzienlijke sprong voorwaarts kan maken in zijn inzet om CO2-neutrale oplossingen op te schalen en leiding te geven aan het koolstofarm maken van containerlogistiek.

"Als we de klimaatuitdaging van de scheepvaart willen oplossen, is het nu tijd om te handelen. Deze bestelling bewijst dat er vandaag de dag CO2-neutrale oplossingen beschikbaar zijn in alle containerschipsegmenten en dat Maersk zich inzet voor het groeiende aantal van onze klanten die hun toeleveringsketens koolstofarm willen maken. Verder is dit een duidelijk signaal aan de brandstofproducenten dat er snel een grote marktvraag naar de groene brandstoffen van de toekomst ontstaat", aldus Sören Skou, CEO, AP Møller - Maersk

Maersk zal de schepen zo snel mogelijk laten varen op CO2-neutrale e-methanol of duurzame bio-methanol. Het verkrijgen van een adequate hoeveelheid CO2-neutrale methanol zal een uitdaging zijn, omdat het een aanzienlijke productieverhoging vereist van een goede CO2-neutrale methanolproductie, waarvoor Maersk partnerschappen en samenwerkingen met relevante spelers blijft aangaan.

De schepen zullen zo worden ontworpen dat ze een flexibel operationeel profiel hebben, waardoor ze efficiënt kunnen presteren in vele vaargebieden en flexibiliteit toevoegen aan de behoeften van de klant. Ze zullen beschikken over een methanol-voortstuwingsconfiguratie die is ontwikkeld in samenwerking met fabrikanten als MAN ES, Hyundai (Himsen) en Alfa Laval, wat een aanzienlijke opschaling van de technologie betekent ten opzichte van de eerdere maximale grootte van ongeveer 2.000 TEU. De schepen worden geklasseerd door het American Bureau of Shipping en varen onder de Deense vlag.