Clicky


Nieuwe Scania P320 HEV voor Martin van den Bogerd

Nieuwe Scania P320 HEV voor Martin van den Bogerd
19-08-2021 10:34 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

BERGSCHENHOEK - Onlangs nam Martin van den Bogerd bv uit het Zuid-Hollandse Bergschenhoek een Scania P320 HEV (Hybrid Electric Vehicle) in gebruik. De Scania combineert een 320 pk 9-liter SCR-only motor met een 115 kW elektromotor. Het systeem is zodanig opgebouwd dat de elektromotor op de snelweg de verbrandingsmotor ondersteunt, maar dat het voertuig bijvoorbeeld bij het betreden van een milieuzone ook vol-elektrisch, en dus zero-emissie, kan rijden.

Net als bij een moderne formule 1 motor wordt het systeem door regeneratief remmen weer opgeladen. “Ik wil op elke bouwplaats in Nederland CO2-vrij kunnen lossen,” vertelt directeur Martin van den Bogerd. “Niet alleen om onze eigen voetafdruk te verkleinen, maar ook omdat de klanten van onze klanten er steeds vaker om vragen.”

Duidelijke taal van de directeur van het gelijknamige transportbedrijf. Naast het hoofdkantoor in Bergschenhoek beschikt het bedrijf ook over een vestiging in Rijen. Door verschillende overnames in de loop der jaren is het bedrijf actief in diverse uiteenlopende transporttoepassingen, maar de roots liggen toch echt in het transport van hout en bouwmateriaal.

Martin van den Bogerd: “Op mijn 23ste werkte ik als planner in het transportbedrijf van mijn vader en had ik de ambitie om het bedrijf ooit van mijn vader over te nemen. Het liep echter anders toen mijn vader voorstelde eerst zelf als ondernemer op eigen benen te staan. In 2004 ben ik met de overname van Zijderhand Transport mijn eigen transportbedrijf begonnen.”

Het pionieren en ondernemerschap zit Martin duidelijk in het bloed. In de loop der tijd volgen niet alleen diverse overnames, maar probeert hij ook voortdurend nieuwe logistieke concepten uit. Hij deinst er niet voor terug om daarbij het risico te lopen zijn neus te stoten. “Ups en downs zijn hierbij onvermijdelijk en je moet je daarbij niet uit het veld laten slaan,” vervolgt Martin.

“Zo hebben we onze nek uitgestoken in een logistieke flow met 45ft containers die intermodaal tussen Rotterdam en Venlo werden vervoerd. Dat ging prima totdat de overheid tussentijds de spelregels veranderde. Toen was de hele business case niet meer rond te krijgen. Jammer, want ik bespaarde toen niet alleen veel op de kilometers maar ook in de CO2-uitstoot.”

Steeds vaker vormt duurzaamheid zijn motivatie om te innoveren. Zo houdt hij de technologische voertuigontwikkelingen scherp in het oog. Wanneer er steeds meer over elektrische trucks wordt gesproken steekt hij bij de aanbieders zijn licht op. “Uit de media kreeg ik het beeld dat een elektrische truck inmiddels een gangbaar product was geworden. Toen ik echter contact maakte met de genoemde aanbieders lag dat toch wel anders. Er werd mij snel duidelijk dat ik nog even moest wachten tot er af-fabriek voertuigen kwamen waarbij je ook kon rekenen op een solide service-ondersteuning.”

Voor Martin lag die oplossing in een hybride voertuig die door de Scaniadealer in Waddinxveen werd aangeboden. Scania heeft sinds 2015 hybride voertuigen in het productprogramma. “Toen ik met de Scaniadealer sprak over mijn elektrische ambities bleek al snel dat de P320 HEV voor mij een goede oplossing was. Op de snelweg rij ik zuinig op de Euro 6 scr-only motor en de last mile gaat vol-elektrisch de stad in zodat ik zero-emissie op de bouwplaats aankom.”

“Ook de chauffeur, die vast op de truck zit, is helemaal enthousiast over het voertuig. Het is toch een andere manier van rijden en daar moet je wel gevoel voor hebben. Bij de aflevering van het voertuig heeft hij door de dealer goede instructie meegekregen om het maximale uit de truck te kunnen halen.” geeft Martin aan. Martin van den Bogerd bv heeft nog een optie op een tweede HEV open staan.

Martin van den Bogerd bv is een middelgrote logistiek dienstverlener die in veel disciplines actief is zoals het vervoer van betonproducten, containers, houtproducten, machines, ladingen met veel volume alsmede op en overslag. Het bedrijf biedt werk aan 150 gemotiveerde werknemers en beschikt over een modern en goed onderhouden wagenpark, uitgerust met de modernste communicatiemiddelen. Onderhoud (inclusief keuringen) van het wagenpark wordt in overleg met de planning in onze werkplaats uitgevoerd door een team van goed opgeleide monteurs.

Foto's

  • Marc Sanders
  • VDS
    VDS
  • Feenstra
    Feenstra Logistics & Transport
  • Emaus