Clicky


Chauffeurstekort grotere groeiremmer dan coronapandemie volgens transportprofessionals

Chauffeurstekort grotere groeiremmer dan coronapandemie volgens transportprofessionals
18-08-2021 10:14 | Transport | auteur Redactie | Esther van der Wal

AMERSFOORT - Ondanks de coronapandemie zet de groei van bedrijven door volgens logistieke professionals. De vijfjarige trend van toenemende groei houdt naar verwachting aan, blijkt uit de jaarlijkse transportmanagement benchmark van Descartes, marktleider op het gebied van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek. Een kwart (26 procent) van de respondenten verwacht in 2021 een financiële groei van meer dan vijftien procent. Dat is zes procent meer dan in 2020. Bedrijven die transport als competitief wapen beschouwen, hebben tien keer meer kans op deze groei dan bedrijven die van mening zijn dat transport een basisdienstverlening of noodzakelijk kwaad is.

Top 5 trends en ontwikkelingen

Transportmanagement staat onder invloed van verschillende factoren. Het tekort aan chauffeurs en capaciteitsgebrek zijn het meest dominant, met beiden 42 procent. Verder zijn e-commerce (26 procent) en thuislevering (21 procent) bepalend voor veranderingen in de markt. Covid-19 eindigde met 17 procent op de vijfde plaats. Bedrijven investeren voornamelijk in technologie (61 procent) om zich voor te bereiden op dergelijke veranderingen.

Verder is het aanpassen van de transportstrategie (50 procent) een manier waarmee bedrijven inspelen op trends en ontwikkelingen. Voor toppresteerders, bedrijven die financieel het best presteren binnen de sector, liggen deze percentages nog hoger. Slechtere presteerders focussen vaker op zoeken naar nieuwe transportproviders, op koers blijven en kosten besparen.

Eric Geerts, director product management TMS, carrier connectivity and ports bij Descartes: “De pandemie heeft binnen bepaalde sectoren groei veroorzaakt, zoals binnen e-commerce. De resultaten van de benchmark laten duidelijk zien dat bedrijven succesvoller zijn als ze een technologische basis hebben waarmee ze snel kunnen inspelen op dit soort veranderingen en dit ook doen. Het loont dus om je strategie aan te passen op trends en ontwikkelingen, in plaats van te focussen op kostenbesparingen.”