Clicky


Touringcarsector is desinteresse van overheid zat

Touringcarsector is desinteresse van overheid zat
05-08-2021 16:19 | Algemeen | auteur Redactie

DEN HAAG - De touringcarsector is het zat dat de rijksoverheid geen enkele belangstelling toont voor de nijpende situatie waarin de branche sinds de coronacrisis verkeert. Zo vindt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat ze geen relatie met de sector heeft, maar neemt ondertussen wel besluiten die de sector hard raken. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat is doof voor de boodschap dat een opverende economie niet voor elk bedrijf betekent dat ze uit de zorgen zijn.

Busvervoer Nederland-voorzitter Theo Vegter: “De desinteresse van het rijk kostte inmiddels 1.700 medewerkers hun baan, schaadt de vrije tijdseconomie en is een klap in het gezicht van mensen die graag duurzaam reizen. Er worden miljarden gestoken in het beschikbaar houden van het ov, en miljoenen besteed aan verduurzaming. Vervuilende luchtvaart wordt koste wat kost in de lucht gehouden. Maar anderhalve ton om onze klanten te laten weten dat het veilig is om met ons te reizen is teveel gevraagd.”

Behalve recreatieverkeer verzorgen touringcarondernemers ook flexibele vervoersoplossingen tijdens evenementen, festivals en sportwedstrijden. Daarnaast vervoeren zij dagelijks werknemers en scholieren en springen ze veelvuldig bij in het geval van (ov-)calamiteiten. Samen met de trein is de touringcar bovendien de meest milieuvriendelijke manier van reizen. De branche is een wezenlijk en toekomstbestendig onderdeel van het Nederlandse mobiliteitssysteem.

Seizoensinvloeden sector beperken nut steunpakketten

Touringcarbedrijven verdienen al jaren hun geld zonder dat daar subsidies of belastingvoordelen aan te pas komen. Maar de coronacrisis heeft de branche uitermate hard geraakt. De kapitaalintensieve en kenmerkend aan seizoenen gebonden ondernemingen, veelal familiebedrijven, hebben er nu twee lentes en een zomer op zitten zonder noemenswaardige omzet. Ook deze zomer valt in het water.

Touringcarondernemers profiteerden echter slechts ten dele van de overheidssteun, omdat de steunpakketten geen rekening houden met de hoge doorlopende vaste lasten op momenten dat de omzet laag is, tijdens het najaar en de winter.

In het eerste kwartaal van 2021, en eerder in het vierde kwartaal van 2020, ontvingen de bedrijven daarom maar mondjesmaat steun, die in vaak maar een fractie van de werkelijke vaste lasten dekte. De steun in het tweede en derde kwartaal van 2021 is voldoende, maar ondernemers wachten in veel gevallen nog op het daadwerkelijke uitkeren daarvan.

Zonder mondkapje het nachtleven in, maar wel tijdens dagtocht

Onlangs kondigde het rijk aan om in het vierde kwartaal te stoppen met de steunpakketten omdat de economie weer draait. Voor touringcarbedrijven een nieuwe tegenslag, zij wachten nog op het geld voor het tweede kwartaal. Tegelijk besloot de overheid, zonder de branche te consulteren, om de mondkapjesverplichting in het besloten busvervoer te handhaven.

Theo Vegter: “Ik hoorde steeds meer verhalen van bedrijven die aangaven dat reizigers niet begrepen dat ze in het besloten busvervoer mondkapjes op moesten. Het is toch ook gek? Volledig ingeënte reizigers van een jaar of zeventig met een groen vinkje in de coronacheck-app moeten tijdens een dagtocht mondkapjes dragen, terwijl hun niet ingeënte kleinkinderen met een negatieve test en zonder mondkapje op konden doorhalen in de kroeg. Ik ben geen viroloog, maar mijn gevoel zegt dat in de bus de risico’s kleiner zijn. Door dit onnavolgbare beleid gaan bedrijven gewoon kapot.”

Onverschillige opstelling

Vorig jaar nam de Tweede Kamer met algemene stemmen een motie van Wytske Postma (CDA) aan, die de regering opriep om de touringcarsector niet tussen wal en schip te laten vallen. Toch is dat precies wat er nu gebeurt. Voor de touringcarsector wordt de steun te vroeg afgebouwd en wordt ondernemers de kans ontnomen om te ondernemen.

Het is niet de eerste keer dat de overheid kiest voor een onverschillige opstelling. Vorig jaar moesten de ondernemers naar het Malieveld trekken om wat betreft de toegestane bezetting van een voertuig hetzelfde behandeld te worden als het ov en de luchtvaart.

Theo Vegter: “En dat is nog niet alles. Onze vraag om een bescheiden bijdrage van anderhalve ton aan een mediacampagne, om iedereen te laten weten dat reizen met de touringcar veilig en mogelijk is, werd afgewezen. Terwijl onze bussen zeer efficiënt en met optimale bezetting rijden. Én duurzaam zijn. Dat zijn toch overheidsspeerpunten.”

Foto's

  • KLM Touringcar
    KLM Touringcar