Clicky


Van der Wal ontvangt acht elektrische meeneemheftrucks

Van der Wal ontvangt acht elektrische meeneemheftrucks
02-08-2021 12:09 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

UTRECHT - Vandaag, maandag 2 augustus, heeft Van der Wal haar bestelling van acht meeneemheftrucks uit de nieuwste generatie Moffett eSerie NX ontvangen van leverancier Quikstra. Met deze levering is Van der Wal de eerste die met een elektrische ‘kooiaap’ met drie-wielaandrijving gaat lossen. Reden genoeg voor een bijzonder moment met uitgebreide demonstratie en mooie woorden aan alle betrokkenen.

Primeur

Op het terrein van logistiek dienstverlener Van der Wal staat een combi, daarvoor enkele mensen die om de beurt het woord nemen en een aandachtig publiek. Dit is de setting op deze ochtend waarbij de meesten voor het eerst de elektrische meeneemheftruck in actie gaan zien.

Natuurlijk waren eigenaren Diny en Lennard Kikstra van leverancier Quickstra bij dit feestelijke moment aanwezig, Lennard Kikstra: “Van der Wal is de eerste in Nederland en ook een van de eersten in de hele wereld die deze machines in gebruik neemt. En dat gelijk met acht stuks!” Maar dat dit niet ‘slechts’ een investering was blijkt al snel.

Ontwikkelen eerste elektrische met drie-wielaandrijving

Lennard Kiksta: “We werken al meer dan 20 jaar samen. In 2015, ik weet het nog als de dag van gisteren, was Henk bij ons en die zei: “Ja die machines worden wel wat ouder, ik wil wel gaan vervangen maar ze moeten duurzaam, duurzaam, duurzaam.”

Henk van der Wal, eigenaar van Van der Wal, vult aan: “de Moffet E-serie is al een paar jaar op de markt. Maar we kwamen er tijdens het testen van deze versie al snel achter dat deze ongeschikt is voor veel voorkomende werkzaamheden zoals lossen van zonnepanelen op onverhard terrein. Dit kwam doordat het geen drie-wielaandrijving maar een enkele aandrijving had.”

Duurzaamste optie met kracht

Van der Wal vervolgt: "Dit soort apparaten gaan 15 tot 20 jaar mee. Daarom kan ik mij niet voorstellen dat we als bedrijf nog een investering doen in niet duurzaam materiaal terwijl zero-emissie geschikt en technisch haalbaar is. Dit was niet anders.”

Daarop besloten Quickstra en Van der Wal om samen met Moffet fabrikant Hiab op te trekken in de ontwikkeling van een veel krachtigere versie met drie-wielaandrijving. Na een traject van ruim drie jaar zijn vandaag de eerste acht exemplaren van de sterke, stille, CO2 vrije elektrische meeneemheftruck, de ‘Moffett E4 25.3-NX 100% elektrisch’ in gebruik genomen.

Lennard gaat verder: “Ik heb er heel veel bewondering voor, dat jullie als Van der Wal zo je nek uitsteken om de wereld duurzamer te maken. En ik kan wel zeggen dat jullie met dit apparaat nog beter werk kunnen gaan leveren dan met de vorige machines. Deze versie is even sterk en tegelijkertijd veiliger, duurzamer en prettiger in gebruik.”

Henk vult aan: “Je ziet het, ook al doet het soms pijn op de korte termijn, hou je poot stijf en kies voor dat wat goed is. Dat loont voor het hoofd, hart en de wereld.”

Op zoek naar het mogelijke

Om de kooiaap maximaal in te zetten kan er niet alleen via het netstroom geladen worden maar ook tijdens het rijden. Hiervoor is eerst een zelfontwikkelde charger in samenwerking met Quickstra en Hiab op maat ontworpen. Vervolgens hebben de monteurs van Van der Wal op al het materiaal de elektra aangepast.

Wilco Beerta, fleetmanager bij Van der Wal, licht toe: “Dit was een flink karwei en er was een moment dat ik dacht ‘dit is onmogelijk’. Kom ik de dag erna in onze garage laten ‘de jongens’ me trots zien dat ze uitgetekend hebben hoe het kan. Prachtig!”

Dit soort innovaties maken volgens Beerta het verschil. Hij vervolgt enthousiast: “Gisteren heb ik nog iemand gesproken om te kijken naar de mogelijkheden van bijladen met behulp van zonnepanelen op de heftruck. Het is mooi om te kijken wat er mogelijk is.”

Demonstratie

Als het ontwikkeltraject, de bijzonderheden van het apparaat en de nodige bedankjes gedeeld zijn pakt Beerta nogmaals de microfoon: “Henk en Rico (red: chauffeur bij Van der Wal) willen jullie zo vriendelijk zijn om de zeilen open te trekken?” Terwijl de heren dit doen worden vijf van de acht meeneemheftrucks zichtbaar en komen er twee aanrijden zodat iedereen de gelegenheid heeft om ze van dichtbij te bewonderen.

Veel vraag naar lage CO2-uitstoot

Eerder vertelde Van der Wal al dat steeds meer klanten de uitstoot van (CO2-) emissies meewegen in hun aanbestedingen. Dit is bijvoorbeeld te zien bij klanten in de bouwsector. Steeds vaker moeten of willen zij aan een bepaalde maximale CO2-uitstoot voldoen, transport wordt hier ook in meegenomen. Door deze maximering loont het als leveringen zo CO2-neutraal mogelijk plaatsvinden.

Daarnaast noemt Van der Wal een andere belangrijke groep klanten: “We rijden voor klanten met duidelijk duurzame producten en missies. Vaak kiezen zij voor ons omdat we al flinke slagen kunnen maken door het transport slimmer in te richten, bijvoorbeeld door LZV’s in te zetten. Deze klanten reageren erg positief als ik hen vertel dat we straks elektrisch gaan laden en lossen.”