Clicky


Van der Werff Logistics koopt twintig MOFFET E-Series NX

Van der Werff Logistics koopt twintig MOFFET E-Series NX
15-07-2021 16:11 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

HEERENVEEN - Onlangs introduceerden we de MOFFETT eSerie NX: de eerste volledig elektrische 4-weg meeneemheftruck. Theo Van der Werff twijfelde niet en kocht meteen twintig stuks in. Een blijk van vertrouwen én een duidelijk signaal dat de behoefte naar verduurzaming groot is.

Theo, mede-eigenaar van Van der Werff Logistics: “Als er in ons werk íets is waar we eenvoudig een co2 besparing kunnen realiseren, dan is het wel de meeneemheftruck.”

Van der Werff Logistics, gespecialiseerd in het vervoer van afwijkende maten, vervoert voornamelijk bouwmaterialen. Dit zijn vaak lange delen die vanuit de zijkant van de vrachtwagen worden gelost. Theo: “De functie van de meeneemheftruck is met de jaren veranderd. Ooit dienden ze puur om de lading naast de wagen te zetten. Maar de bereikbaarheid in de stad is veel minder geworden en nieuwbouwprojecten zijn ook zelden meer makkelijk te bereiken. De meeneemheftruck legt steeds meer ‘the last mile’ af, het laatste stukje naar de eindklant. Eigenschappen als wendbaarheid, veiligheid en comfort zijn daardoor steeds belangrijker geworden.”

Langverwacht

De nieuwe MOFFETT eSerie NX 4-wegs, met aandrijving op alle wielen, is voor Van der Werff dus van doorslaggevend belang. Net als de geluidsreductie die de elektrische aandrijving met zich meebrengt: “We hadden al een aantal jaren de wens voor elektrische meeneemheftrucks, omdat aan de dieselvariant flinke nadelen kleven. Die maken veel lawaai, wat onprettig is maar ook onveilig kan zijn voor onze medewerkers. En ze stoten natuurlijk fijnstof uit. We zaten dus echt op de lancering te wachten.”

Minder lawaai, geen uitstoot en een uitstekende wendbaarheid, het zijn voordelen van deze innovatie die Theo al had voorzien. Maar de MOFFETT eSerie overtreft ook zijn verwachtingen: “Cadeautjes noem ik dat. Bij de ontwikkeling van zo’n nieuw product worden ook altijd nieuwe toevoegingen gedaan. Voor ons is de ingebouwde lastmonitor een fijne optie. Er bestond toch altijd een gering risico dat de machine voorover kon kantelen bij het plaatsen van een zwaardere lengte last voor de wielpoten. Dankzij de lastmonitor slaat de elektrische meeneemheftruck straks in de beveiligingsstand als dit punt wordt bereikt.”

Flinke order

Inmiddels zijn door Van der Werff in een klap 20 stuks in bestelling geplaatst. Deze worden begin 2022 geleverd. Theo: “Dat is een flinke order, ook voor ons. In totaal hebben we nu 140 meeneemheftrucks in gebruik. De laatste keren bestelden we kleinere series omdat we wisten dat de elektrische MOFFETT eraan kwam en daardoor investeringen enigszins uitgesteld. Bovendien groeit ons bedrijf hard. Het zou best eens kunnen zijn dat we vanaf nu nooit meer een nieuwe diesel meeneemheftruck hoeven te kopen en stap voor stap over kunnen op elektrisch.”

Vergroenen

Ook duurzaamheid speelt een rol in de overgang naar elektrisch. Theo: “De transportsector is niet de makkelijkste om in te verduurzamen, maar we zijn goed op weg. Onze vrachtwagens leggen nu nog te lange afstanden af om elektrisch te kunnen rijden in combinatie met de aanwezige landelijke laadstations, maar we houden ook de ontwikkelingen rondom waterstof goed in de gaten. Voor nu ben ik blij dat we in elk geval de meeneemheftrucks kunnen vergroenen. Ik vind het ook van belang om dit naar onze klanten uit te stralen.”

Dat de investering groter is dan bij niet-elektrische meeneemheftrucks, neemt Theo op de koop toe: “Het voelt gewoon niet goed om anno 2021 nog een grote bestelling dieselmotoren te plaatsen, terwijl er een meer dan volwaardig alternatief is ontwikkeld. We gaan er bovendien van uit dat we de komende jaren een deel van de investering terugverdienen door te besparen op onderhoudskosten.”

Partnerschap

Over zaken als onderhoud en innovatie heeft Van der Werff al jaren intensief contact met HIAB. Theo: “Wij hebben de praktijkkennis en kunnen van daaruit meedenken in bijvoorbeeld het reduceren van onderhoudskosten. Ons contact is sowieso heel goed. We hadden deze bestelling nooit in een keer geplaatst als we niet heel veel vertrouwen hadden in onze partner.”