Clicky


'Meer vrouwen aan het stuur biedt oplossing voor tekort vrachtwagenchauffeurs'

'Meer vrouwen aan het stuur biedt oplossing voor tekort vrachtwagenchauffeurs'
06-07-2021 00:02 | Transport | auteur Redactie | Esther van der Wal

AMSTERDAM - De transportsector is grotendeels hersteld van de coronacrisis. Met het herstel van de volumes keren echter ook de personeelstekorten snel terug. Ook vóór de crisis was er namelijk in de gehele sector al een groot tekort aan chauffeurs: bijna één op de drie bedrijven kampte toen met forse personeelstekorten. Nu de economie weer opengaat, zijn vooral vrachtwagenchauffeurs moeilijk te vinden, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO.

Toen de pandemie zich aandiende, nam het aantal vacatures voor vrachtwagenchauffeurs eerst snel af, maar vanaf de zomer van 2020 veerde dit weer op als gevolg van het herstel van de internationale handel. Sinds begin dit jaar is het aantal vacatures voor vrachtwagenchauffeurs sterk toegenomen.

Sommige bedrijven kunnen daardoor niet aan de groeiende vraag naar wegtransport voldoen. Vooral op logistieke knooppunten zijn chauffeurs moeilijk te vinden, blijkt uit berekeningen van ABN AMRO op basis van UWV-data. De tekorten zijn het grootst in Brabant (Den Bosch, Eindhoven, Breda en Tilburg), Venlo, Zwolle en Apeldoorn.

Bijna kwart bedrijven in goederentransport kampt met personeelstekort

Het personeelstekort in het goederenwegvervoer is groter dan in andere segmenten, met name doordat deze branche relatief goed door de coronacrisis is gekomen. In het vierde kwartaal van 2020 profiteerden zij van de stabiele bouwproductie, de stormachtige groei van de pakkettenmarkt vanwege de lockdown, de industriële productie en het herstel van de wereldhandel. De omzet viel toen zelfs 2,9 procent hoger uit dan in dezelfde periode in 2019.

Tot begin 2021 konden vacatures snel worden vervuld doordat werkloze chauffeurs weer aan het werk gingen. In het tweede kwartaal kampte echter bijna een kwart van de bedrijven met personeelstekorten. ABN AMRO verwacht weliswaar dat deze krapte zal toenemen, maar dat dit óók positieve effecten kan hebben. Als deze krapte zich in de hele wegvervoerbranche voordoet, kunnen ondernemers mogelijk de tarieven verhogen. Per saldo is de branche dan ook voor het eerst in drie jaar positief over haar concurrentiepositie.

Sector moet meer vrouwen en jongeren verleiden om vrachtwagenchauffeur te worden

Het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs heeft volgens ABN AMRO ook structurele oorzaken. Veel jongeren vinden het beroep niet aantrekkelijk. Zo zijn er weinig rustplaatsen, is er vaak te weinig tijd om te slapen en klagen veel chauffeurs over lange werkdagen. “Met het oog op de vergrijzing en de verwachte groei in de markt zal de sector meer moeite moeten doen om jongeren en vrouwen aan te trekken. Zo zijn er tot 2025 naar schatting elk jaar bijna 8.000 vrachtwagenchauffeurs nodig”, vertelt Albert Jan Swart, Sector Econoom Transport en Logistiek van ABN AMRO.

“Dankzij laad- en lossystemen is het werk fysiek minder zwaar geworden, waardoor het beroep aantrekkelijker en toegankelijker wordt voor vrouwen. Daarnaast kunnen transportondernemers de komende jaren meer chauffeurs zelf opleiden. Dat vergt een investering, maar voorkomt uiteindelijk dat een tekort aan chauffeurs de komende jaren de bedrijfsvoering belemmert. Hiervoor zijn subsidies beschikbaar, waardoor de ondernemer niet alle kosten zelf hoeft te betalen.”