Clicky


TRATON, Daimler en Volvo starten oplaadnetwerk voor elektrische vrachtwagens in Europa

TRATON, Daimler en Volvo starten oplaadnetwerk voor elektrische vrachtwagens in Europa
05-07-2021 10:44 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie | Esther van der Wal

MÜNCHEN/STUTTGART/GÖTEBORG - Drie truckbouwers, TRATON GROUP (MAN en Scania), Daimler Truck en Volvo Group, hebben een niet-bindende overeenkomst getekend voor de installatie en exploitatie van een krachtig openbaar oplaadnetwerk voor batterij-elektrische vrachtwagens en touringcars in heel Europa. Het gezamenlijke doel is om de opbouw van laadinfrastructuur te initiëren en te versnellen om het vertrouwen van de klant te vergroten en de transformatie van de EU naar klimaatneutraal vervoer te ondersteunen.

De overeenkomst legt de basis voor een toekomstige joint venture, in gelijke handen van de drie partijen, die van plan is om in 2022 van start te gaan. De partijen zijn van plan samen 500 miljoen euro te investeren om ten minste 1.700 hoogwaardige groene energie-oplaadpunten te installeren en te exploiteren punten dicht bij snelwegen en op logistieke en bestemmingspunten, binnen vijf jaar na de oprichting van de joint venture.

Het is de bedoeling dat het aantal oplaadpunten in de loop van de tijd aanzienlijk wordt uitgebreid door het zoeken naar extra partners en overheidsfinanciering. Het is de bedoeling dat de toekomstige joint venture onder zijn eigen huisstijl zal opereren en gevestigd zal zijn in Amsterdam, Nederland. De toekomstige joint venture zal kunnen voortbouwen op de brede ervaring en kennis van zijn stichtende partners in het zware vrachtwagen segment.

De toekomstige joint venture zal fungeren als katalysator en enabler voor het realiseren van de Green Deal van de Europese Unie voor een CO2-neutraal goederenvervoer in 2050 - zowel door te zorgen voor de nodige infrastructuur als door zich te richten op groene energie bij de oplaadpunten. De gezamenlijke actie van de TRATON GROUP, Daimler Truck en de Volvo Group komt tegemoet aan de dringende behoefte aan een krachtig laadnetwerk om vrachtwagenchauffeurs te ondersteunen bij hun overgang naar CO₂-neutrale transportoplossingen, vooral in het zware langeafstandsvrachtvervoer. Een hoogwaardige laadinfrastructuur die langeafstandsvervoer mogelijk maakt, is een kostenefficiënte manier om aanzienlijke, snel te realiseren emissiereducties te realiseren.

Matthias Gründler, CEO TRATON GROUP: “Voor de TRATON GROUP is het duidelijk dat de toekomst van transport elektrisch is. Dit vereist de snelle ontwikkeling van openbaar toegankelijke oplaadpunten, met name voor zwaar transport over lange afstanden. We gaan nu samen met onze partners Daimler Truck en Volvo Group vooruit om dit krachtige netwerk zo snel mogelijk te realiseren. We zetten nu de eerste stap om de transitie naar duurzaam, fossielvrij transport te versnellen. De tweede stap zou een sterk engagement van de EU moeten zijn voor de volledige opschaling van een laadnetwerk in heel Europa.”

Martin Daum, CEO Daimler Truck: “Het is het gezamenlijke doel van de Europese vrachtwagenfabrikanten om tegen 2050 klimaatneutraliteit te bereiken. Het is echter van vitaal belang dat het opbouwen van de juiste infrastructuur hand in hand gaat met het CO neutral-neutrale vrachtwagens op de weg brengen. Samen met de Volvo Group en de TRATON GROUP zijn we dan ook verheugd om deze baanbrekende stap te zetten om een ​​hoogwaardig laadnetwerk in heel Europa op te zetten.”

Martin Lundstedt, President en CEO Volvo Group: “We leggen de noodzakelijke basis om een ​​doorbraak te maken voor onze klanten om de transformatie naar elektrificatie door te voeren door een Europees leider op het gebied van laadnetwerken te creëren. We beschikken over krachtige elektromobiliteitstechnologieën en nu, met Daimler Truck, de TRATON GROUP en dankzij de Europese Green Deal, ook een sectorbreed begrip en een politieke omgeving om fundamentele vooruitgang te boeken in de richting van duurzame transport- en infrastructuuroplossingen.”

Een recent brancherapport van de ACEA roept op tot 15.000 high-performance openbare en bestemmingslaadpunten uiterlijk in 2025 en tot 50.000 high-performance laadpunten uiterlijk in 2030. De kick-start van de partners is dan ook een oproep voor actie aan alle andere spelers in de industrie, evenals overheden en regelgevers, om samen te werken aan een snelle uitbreiding van het benodigde laadnetwerk om bij te kunnen dragen aan het behalen van de klimaatdoelstellingen. Als duidelijk signaal naar alle stakeholders zal het laadnetwerk van de drie partijen open en toegankelijk zijn voor alle bedrijfswagens in Europa, ongeacht het merk.

Klantgerichte benadering waarbij rekening wordt gehouden met verschillende toepassingen

Door te focussen op de behoeften van klanten, zullen verschillende toepassingen in overweging worden genomen. Wagenparkbeheerders met batterij-elektrische voertuigen zullen zowel snelladen kunnen gebruiken dat is afgestemd op de verplichte rustperiode van 45 minuten in Europa, gericht op langeafstandsvervoer - de hoogste prioriteit van de toekomstige joint venture - en ook 's nachts kunnen opladen.

Partners in de joint venture, maar concurrenten op alle andere gebieden

De TRATON GROUP, Daimler Truck en Volvo Group zullen gelijke aandelen bezitten in de geplande JV, maar blijven concurrenten op alle andere gebieden. De oprichting van de joint venture is onderworpen aan wettelijke en andere goedkeuringen. De ondertekening van een JV-overeenkomst kan tegen eind 2021 worden verwacht.

Foto's

  • DJMiddelkoop
  • OTT Liquid Solutions
  • OTT Liquid Solutions
  • OTT Liquid Solutions