Clicky


Succes in de niche: handels- en transportbedrijf uit de landbouwsector overtuigt met consequentie

Succes in de niche: handels- en transportbedrijf uit de landbouwsector overtuigt met consequentie
05-07-2021 09:37 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie | Timocom

Korte lijnen. Duidelijke communicatie. De best mogelijk service. En niet te vergeten: beloftes nakomen. Waarom dat laatste niet alleen belangrijk is voor de klantenbinding, maar ook voor het eigen succes, verraadt het bedrijf Van der Sluis Handel en Transport BV in dit artikel.

Geperfectioneerde transporten met walking floor

Van der Sluis Handel en Transport BV (afgekort: VDS) bestaat al sinds de jaren 90. De Nederlanders zijn gestart als handels- en transportbedrijf voor landbouwproducten – en hebben daaraan vastgehouden. In de loop der jaren is het aanbod uitgebreid, bijvoorbeeld met zogenaamde houtsnippers of moderne producten van soja. De leveringen van voornamelijk stortgoederen zijn geperfectioneerd met behulp van schuifvloeren, zogenaamde walking floors. Zo kan heel makkelijk en efficiënt worden geladen en gelost: zowel via de achterkant van de oplegger als via de zijkant. Met een speciale hydraulische aandrijving worden de goederen op de lamellen van de vloer naar voren of naar achteren bewogen. Zo wordt ook bij het lossen tijd en inspanning bespaard. Een walking floor voorkomt verder dat de vrachtwagenchauffeur die toch al veel lichamelijke inspanning moet leveren, zich vertilt.

Optimalisering van toeleveringsketens met digitale hulpmiddelen

VDS is gespecialiseerd in groepage vanuit de Benelux-landen naar Denemarken en transporteert ook dierenvoer of voeder. Voor dat laatste gelden zeer strenge hygiëne- en veiligheidsvoorschriften. VDS is een van de bedrijven die hiervoor over een GMP+-certificaat beschikken. Met dit keurmerk wordt gegarandeerd dat alle processen, zoals het registreren van opdrachten, het transport zelf en de reiniging volgens bepaalde protocollen worden uitgevoerd. Bovendien biedt het bedrijf transporten aan die binnen 24 uur worden uitgevoerd. Als een opdracht voor 17.00 uur binnenkomt, wordt gegarandeerd dat de lading de volgende dag nog wordt opgehaald.

Vooral in piektijden is dat een grote uitdaging, zoals Leander van den Berg van de afdeling dispositie verraadt: "Als we spoedopdrachten hebben en meer transporten hebben dan we zelf kunnen aankunnen, maken we gebruik van het systeem van TIMOCOM. Hier vinden we snel en veilig de juiste partner." Vertragingen kan het bedrijf zich niet veroorloven, want dit kan een verstoring van de supply chain tot gevolg hebben.

Interfaces voor de integratie van processen

Om storingen in de toeleveringsketen te voorkomen en dit verder te optimaliseren, gebruikt VDS al sinds 2003 een transportmanagementsysteem. Dit is ook via de vrachtbeurs-interface aan het Smart Logistics System van TIMOCOM gekoppeld. Hier worden vrachtaanbiedingen met één muisklik doorgestuurd en binnen enkele seconden aangeboden. Zo besparen van den Berg en zijn collega's waardevolle tijd en stroomlijnen ze hun transportprocessen. Dat zijn ook de 'korte lijnen' die VDS zo belangrijk vindt. Het eigen wagenpark van 85 moderne voertuigen is verder met GPS-systemen uitgerust. Opdrachten die via het systeem van TIMOCOM worden aangenomen, kunnen zo op elk moment op een overzichtskaart worden gevolgd.

Niet elk succes is meetbaar

Van der Sluis Handel en Transport BV heeft zich van begin af aan in de landbouwindustrie gespecialiseerd en sindsdien zijn beproefde oude processen voortdurend verbeterd. Zo is de vrachtwagentechniek gemoderniseerd, het productaanbod uitgebreid en de service geoptimaliseerd en zijn ook de processen in de hele waardeketen verder geïntegreerd. Alle besluiten zijn op de lange termijn gericht en precies op de hoofdactiviteiten afgestemd. Maar een andere succesfactor is niet zo makkelijk te omschrijven. VDS heeft namelijk een team dat altijd goedgehumeurd is, of ze nu achter de computer of het stuur zitten of in het magazijn werken. "Daar heeft onze manager een heel goed oog voor gehad", zegt van den Berg. Misschien heeft de directie ook wel ingezien dat er een kern van waarheid zit in de spreuk: de medewerker is uw eerste klant.


Dit was een gesponsord artikel. Ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op!

Foto's