Clicky


Motie om vrachtwagenheffing niet langer uit te stellen aangenomen door Tweede Kamer

Motie om vrachtwagenheffing niet langer uit te stellen aangenomen door Tweede Kamer
29-06-2021 16:01 | Politiek | auteur Redactie | Esther van der Wal

DEN HAAG - [update 18:48 uur] Dinsdagmiddag heeft de Tweede Kamer een motie (Hagen/Geurts) aangenomen waarin staat dat de vrachtwagenheffing voor het eind van het zomerreces naar de Tweede Kamer moet worden gestuurd. Dit in tegenstelling tot de eerdere berichtgeving en eerder besluit van minister Van Nieuwenhuizen om de heffing opnieuw uit te stellen.

Milieuorganisatie Natuur & Milieu is blij dat de invoer van de vrachtwagenheffing weer een stap dichterbij is. De milieuorganisatie pleit al jarenlang voor een kilometerheffing voor vrachtwagens. "De vrachtwagenheffing is van cruciaal belang voor het halen van de klimaatdoelen. De opbrengst moet ten goede komen aan de investeringen in verduurzaming die de sector moet gaan doen, zoals de aankoop van laadpalen en nieuwe schonere wagens."

Natuur & Milieu: "De vrachtwagenheffing biedt een eerlijke oplossing: wie met een schoon voertuig rijdt, betaalt minder. Wie veel CO2 uitstoot en meer kilometers maakt, betaalt meer. Dat maakt investeren in duurzaam vervoer aantrekkelijk en zorgt voor eerlijk klimaatbeleid."

Het is niet meer dan logisch dat Nederland de heffing invoert, benadrukt Natuur & Milieu. Met de vrachtwagenheffing volgt Nederland het beleid van omliggende landen, zoals Duitsland en België. Buitenlandse transporteurs gaan bovendien evenredig meebetalen aan het gebruik van Nederlandse wegen​. De milieuorganisatie roept de Tweede Kamer op het wetsvoorstel zo snel mogelijk te behandelen en aan te nemen, zodat de sector duidelijkheid krijgt over de nieuwe regelgeving en verdere stappen kan zetten in verduurzaming.

'Belangrijk en overduidelijk signaal'

“Een belangrijk en overduidelijk signaal”, aldus Martijn Vonk, coördinator Public Affairs bij TLN. In totaal steunden twaalf partijen de motie die D66 en het CDA vorige week indienden. Daarmee is de stemming van grote waarde, reageert Martijn Vonk opgetogen: “Hier hebben we de afgelopen weken hard voor gewerkt. Met 85 stemmen vóór geeft de kamer een belangrijk signaal af. Dus de minister moet hier echt mee aan de slag.”

Alarmbellen

Toen minister Cora van Nieuwenhuizen twee maanden geleden het uitstel van de vrachtwagenheffing aankondigde, gingen de alarmbellen af, legt Vonk uit. “De brief van de minister aan de Tweede Kamer kwam echt als een duveltje uit een doosje. We zijn bij TLN direct gaan rekenen en kwamen tot de conclusie dat de sector 250 miljoen per jaar zou mislopen als de heffing vertraagd zou worden. Toen gingen alle seinen bij ons op oranje.” Wat volgde was een intensief lobbytraject. “In gesprek met politieke partijen hebben we uitgelegd wat het uitstel betekent voor onze sector, maar ook voor de doelstellingen uit het Klimaatakkoord”, aldus Vonk.

Vervolg

Hoewel de motie door de Tweede Kamer is aangenomen, is de minister niet verplicht om de motie uit te voeren. Maar Vonk vindt dat de minister dit niet naast zich neer kan leggen: “Deze stemming is overduidelijk. Zowel links als rechts en progressief als conservatief stemde vóór. Hier kan de Minister niet omheen.  Zeker met grote opgaven als de uitvoering van het Klimaatakkoord, moet óók de overheid haar afspraken nakomen. Een snelle invoering van de vrachtwagenheffing met terugsluis van de netto-opbrengsten naar de sector is cruciaal om transport en logistiek in Nederland te innoveren en verduurzamen.”