Clicky


Volvo Trucks onthult technologie van zijn nieuwe heavy-duty elektrische trucks

Volvo Trucks onthult technologie van zijn nieuwe heavy-duty elektrische trucks
28-06-2021 10:05 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

Volvo Trucks is voorbereid om met de onlangs geïntroduceerde Volvo FH-, FM- en FMX Electric een snelle verschuiving naar duurzamer transport en een grote opleving in de elektrificatie van zwaar wegvervoer te bewerkstelligen. Innovatieve technologie op basis van een gedeeld en bewezen fundament maakt de voertuigen geschikt voor een breed scala aan transportopdrachten. Dit maakt het voor transportbedrijven eenvoudiger om te starten met het elektrificeren van hun eigen wagenpark.

Met de verkoopstart van drie nieuwe volledig elektrische trucks – de FH, FM en FMX Electric – biedt Volvo Trucks nu een totaal assortiment van vijf elektrische truckmodellen aan. De productie van de nieuwe vrachtwagens start in eerste instantie met trekkers in de tweede helft van 2022, gevolgd door bakwagens begin 2023.

De nieuwe heavy-duty trucks voor regionaal transport en het bouwsegment hebben een bruto combinatiegewicht (GCW) tot 50 ton en zijn verkrijgbaar in twee alternatieve chassishoogten, met wielbases van 3800 tot 6700 mm en variërend in 2-, 3- of 4-assige chassisconfiguraties.

“Onze nieuwe elektrische trucks zijn ontwikkeld op hetzelfde succesvolle fundament als hun tegenhangers op diesel of gas en bieden een grote flexibiliteit en de mogelijkheid om aan een zeer breed scala aan transportbehoeften te voldoen”, zegt Jonas Odermalm, Vice President of Electromobility Product Management bij Volvo Trucks.

Drie motoren en gecombineerd met I-Shift

Drie elektromotoren zijn gekoppeld aan de I-Shift automatisch schakelende versnellingsbak van Volvo Trucks met een unieke nieuwe schakelstrategie die is geoptimaliseerd voor elektrisch rijden. Samen vormen de motoren en de I-Shift een elektrische aandrijfeenheid met een gecombineerd vermogen van 490 kW (666 pk) continu en een uitgaand koppel aan de versnellingsbak tot 28.000 Nm. De elektrische aandrijflijn is ontwikkeld met het oog op een zo hoog mogelijke efficiëntie.

“Omdat de truck altijd in de hoogst mogelijke versnelling start, worden energie-efficiëntie en besparingen bereikt dankzij minimaal schakelen. Tegelijkertijd zijn er natuurlijk lagere versnellingen beschikbaar voor steile wegen of in startsituaties die extra koppel en controle vereisen”, legt Jonas Odermalm uit.

Voor de PTO zijn er drie opties om aan de behoeften van transporteurs te voldoen: één elektrisch (40 kW), één elektromechanisch (70 kW) en één op een versnellingsbak gemonteerde (150 kW).

Nieuwe generatie accu’s met een hogere energiedichtheid

De accu’s met hoge energiedichtheid maken gebruik van de nieuwste generatie lithium-ionceltechnologie en zullen worden geassembleerd in een Volvo-productiefabriek. Een elektrische vrachtwagen met zes accupacks heeft een capaciteit van 540 kWh, waarmee een actieradius van zo’n 300 km voor een trekker-oplegger mogelijk is.

Flexibel en snel laden

De trucks bieden twee manieren van opladen: AC-laden tot 43 kW, wat ideaal is voor opladen 's nachts, of het veel snellere DC-laden tot 250 kW. Dit kan van pas komen bij volcontinue inzet van het voertuig of als het voertuig tijdens een lunchpauze moet bijladen om extra actieradius toe te voegen. Met een 250 kW DC-lader is het mogelijk om in minder dan 90 minuten tot 80 procent van de accucapaciteit op te laden.

Energietransitie in hoog tempo doorvoeren

Om de energietransitie in hoog tempo door te voeren, biedt Volvo Trucks naast elektrische vrachtwagens ook complete oplossingen op het gebied van service-, onderhouds- en financieringsoplossingen.

“Voor vervoerders is het belangrijk dat de overgang naar elektrische trucks geleidelijk, soepel en gemakkelijk kan. Ze zullen de komende jaren een gemengd wagenpark hebben met verschillende aandrijflijnen en kunnen systemen zoals Dynafleet en andere Volvo-diensten blijven gebruiken voor al hun Volvo-trucks. Hoewel de aandrijflijn verschilt, lijken alle andere diensten en services sterk op elkaar, waardoor de overstap naar elektrische trucks zowel naadloos als logisch is”, besluit Jonas Odermalm.