Clicky


Nederlandse vervoerders willen graag over op zero-emissie, mits het betaalbaar is

Nederlandse vervoerders willen graag over op zero-emissie, mits het betaalbaar is
24-06-2021 14:03 | Klimaat | auteur Redactie

REEUWIJK - Er is grote bereidheid onder Nederlandse vervoerders om zero-emissie zware vrachtwagens aan te schaffen mits het verschil in kosten (TCO) met diesel te overzien is. Vervoerders hebben de komende jaren ook voldoende keus om het Nederlandse klimaatdoel van 5.000 zero-emissie zware vrachtwagens in 2025 te kunnen halen.

Dit blijkt uit de inventarisatie die Hytruck Consult & Partners (HCNP) dit voorjaar heeft uitgevoerd. Het rapport ‘Iedere Ton Telt’ is inmiddels verschenen. Hytruck Consult & Partners (HCNP) schreef het in opdracht van het H2 Platform, Deltalinqs en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De vergelijkbare TCO is er echter nog niet. HCNP’s TCO-berekeningen laten nog een fors gat zien: zo’n elf procent voor batterij-elektrische zware vrachtwagens, en 35 procent voor zware vrachtwagens met een brandstofcel.

De transitie komt niet vanzelf op gang. Daarvoor is stimulering nodig door de overheid. Een aanschafsubsidie zoals de EU die toestaat, zal voldoende zijn voor de batterij-elektrische vrachtwagen in de stadslogistiek. Helaas heeft Nederland zo’n regeling (nog) niet. Een toegangsheffing voor diesels die de binnensteden in willen, kan een alternatieve oplossing zijn.

Voor de brandstofcelvrachtwagens zijn de toegestane aanschafsubsidies niet genoeg, en zal de overheid bovendien ‘out of the box’ oplossingen nodig hebben. Het rapport doet daar suggesties voor. Eén daarvan is het toch zo snel mogelijk de kilometerheffing invoeren voor diesels. Ook de toegangsheffing voor diesels die de binnensteden in willen, zou een grote bijdrage kunnen leveren. Verder stelt HCNP voor om de komende jaren een aantrekkelijke prijs voor waterstof vast te zetten met een minimaal aandeel groene waterstof.

Het rapport is gevoed met informatie van 78 vervoerders, drie verladers en dertien vrachtwagenproducenten.

Bijlage: