Clicky


Aantal overnames in transport & logistiek overstijgt pre-corona niveau

Aantal overnames in transport & logistiek overstijgt pre-corona niveau
18-06-2021 11:27 | Bedrijfsovernames en fusies | auteur Redactie

DEN HAAG - De Covid-19 pandemie heeft vrijwel alle bedrijven en sectoren hard geraakt. Ook de transport- en logistieksector heeft de impact van de maatregelen rondom het virus gevoeld. De mate waarin verschilde echter wel; goederenvervoer heeft beperkt last gehad, maar het personenvervoer is juist flink geraakt.

Recente cijfers van het CBS laten een forse terugval in het aantal deals per kwartaal in de transport- en logistieksector zien vanaf Q2-2020. Nu de onzekerheid omtrent Covid-19 aan het afnemen is laat Q1-2021 een voorzichtig herstel van het aantal deals zien. Het aantal transacties is substantieel hoger ten opzichte van Q1-2019 en Q1-2020 en nadert nagenoeg het record-kwartaal uit 2019 (Q2-2019 met 90 deals).

Niels Ansems, overnamespecialist transport en logistiek bij Match Plan, verwacht dan ook dat de stijgende lijn in het aantal fusies en overnames zich voort zal zetten: "Voor sommige bedrijven zal verkoop noodgedwongen zijn", stelt Ansems, "doordat kleinere bedrijven het hoofd niet boven water kunnen houden zullen ze een mogelijke verkoop moeten overwegen. Voor grotere ondernemingen die open staan voor acquisities zal deze ontwikkeling juist kansen bieden om verdere groei te realiseren."

Consolidatie

Binnen de transport- en logistieksector is er al enkele jaren sprake van een consolidatieslag, wat door de coronapandemie verder versterkt wordt. Overnamespecialist Ansems stelt dat de voornaamste reden voor de toename in het aantal fusies en overnames schaalgrootte is. Door verdere groei kunnen bedrijven de uitdagende marktomstandigheden (e.g. digitalisering, e-commerce, verduurzaming, personeelstekort en het verbeteren van de
marge) het hoofd te bieden. Deze marktomstandigheden zijn nog uitdagender geworden sinds de start van de coronapandemie.

De markt consolideert snel en steeds meer buitenlandse partijen zijn actief zijn op de Nederlandse markt. "Dat is logisch", stelt Ansems "Nederland heeft een zeer volwassen, moderne en goed georganiseerde logistieksector vergeleken met de landen om ons heen. Door onze grote talenkennis en betrouwbare personeel zijn Nederlandse bedrijven populaire kandidaten voor overnames. Aan de andere kant is er bij de verkoop van bedrijven in Nederland maar weinig kapitaal beschikbaar om overnames te doen. Investeerders zijn deels door beperkte marges, maar ook door het kapitaalintensieve karakter van de sector niet erg dol op investeren in logistiekondernemingen."

COVID-19

De gevolgen van de coronacrisis voor de logistieksector zijn groot maar verschillen sterk per bedrijf en sub-sector. Met name de transportbedrijven met opdrachtgevers in de sectoren leisure (bijv. horeca en evenementen), retail (non-food) en agrarisch (sierteelt) zijn hard geraakt blijkt uit recente cijfers van de Rabobank. Toch lijkt 1 op de 10 transportondernemingen juist te profiteren van de coronapandemie. Hierbij kan gedacht worden aan bedrijven die
actief zijn binnen de supermarktsector, e-commerce of de farmaceutische industrie.

Verder ziet Ansems dat Covid-19 ervoor heeft gezorgd dat logistiekbedrijven efficiënter en flexibeler te werk gaan: "Bedrijven hebben acties ondernomen om zich aan te passen aan de huidige veranderende markt door het optimaliseren van hun routeplanning en het vermijden van lege ritten. Ook zien veel logistiekbedrijven de prijsvoordelen wanneer er gekozen wordt voor korte termijncontracten." 

Echter is aanpassingsvermogen van het management niet de enige factor voor succes. "Er zullen forse investeringen nodig zijn, wat de consolidatieslag op zijn beurt weer zal versterken."

Toekomst verwachting

Na de krimp van 15 procent in 2020 is er een stijging te zien in het gemiddelde groeivolume binnen de sector met een stijging van 6 procent in Q1 van 2021. Voor goederentransport (ca. 75 procent van de sector) is de verwachte groei in 2021 circa 1,5 procent. De beperkte groei is volgens Ansems logisch: "De impact van corona heeft deze deelsector nauwelijks geraakt door de toenemende stromen van consumentengoederen doordat iedereen bijvoorbeeld op internet ging bestellen."