Clicky


Denemarken voor Hof van Justitie vanwege 25-uursparkeerregel voor vrachtwagens

Denemarken voor Hof van Justitie vanwege 25-uursparkeerregel voor vrachtwagens
15-06-2021 13:36 | Buitenland | auteur Redactie | Esther van der Wal

BRUSSEL - De Europese Commissie (EC) heeft besloten om Denemarken voor het Hof van Justitie te dagen omdat het zijn beperkingen op het parkeren van vrachtwagens na meerdere verzoeken van de EC niet heeft opgeheven.

Denemarken heeft de periode dat vrachtwagens op openbare parkeerplaatsen mogen parkeren beperkt tot maximaal 25 uur. De Deense maatregel beperkt het vrij verrichten van diensten zoals gewaarborgd door de EU-wetgeving inzake wegvervoer, omdat het barrières opwerpt voor buitenlandse vervoerders die internationale ritten uitvoeren.

Aangezien deze vervoerders geen bedrijf in Denemarken hebben, hebben ze een parkeerplaats nodig om hun activiteiten uit te voeren en om te voldoen aan de EU-verplichtingen inzake rij- en rusttijden. De beperking van het parkeren van vrachtwagens bemoeilijkt de naleving van die verplichting.

De CEC is van mening dat de regel niet passend, noodzakelijk of evenredig is aan de doelstellingen en heeft daarom een ​​inbreukprocedure ingeleid tegen Denemarken, met het verzoek de limiet van 25 uur op te heffen.

Achtergrond

Denemarken heeft op 1 juli 2018 de beperking van maximaal 25 uur parkeren ingevoerd voor het parkeren van vrachtwagens op openbare parkeerplaatsen.

Deze beperking treft buitenlandse vervoerders veel meer dan in Denemarken gevestigde vervoerders, aangezien buitenalndse vervoerders geen bedrijf in Denemarken hebben en daarom parkeerplaatsen langs snelwegen nodig hebben om te voldoen aan hun verplichtingen inzake de rij- en rusttijden. Dit geldt met name voor de verkorte wekelijkse rusttijden (tussen 35 en 45 uur) die wel rechtmatig in het voertuig mogen worden genomen.

Daarom maken de parkeerbeperkingen, in combinatie met de strikte EU-regels inzake rusttijden het voor buitenlandse vervoerders moeilijk om internationale ritten en cabotageritten te verlenen. Dit komt neer op een ongerechtvaardigde beperking van het vrij verrichten van diensten zoals bedoeld in de artikelen 1, 8 en 9 van de Europese Verordening (EG) nr. 1072/2009.

Zelfs als de uitleg van de Deense autoriteiten voor de beperking in het algemeen belang zou worden geacht (met name de doelstellingen van "zorgen voor ordelijke omstandigheden op rustplaatsen" of "het aanpakken van onwettig en gevaarlijk parkeren"), zou de beperking passend moeten zijn en noodzakelijk zijn in relatie tot de doelstellingen. Dit is hier niet het geval, aangezien dergelijke doelstellingen op andere manieren kunnen worden bereikt, zonder soortgelijke nadelige effecten te veroorzaken, aldus de EC.

De kwestie werd al eerder behandeld in een briefwisseling tussen de Deense autoriteiten en de Commissie, gevolgd door een aanmaningsbrief aan Denemarken en een antwoord daarop, evenals een met redenen omkleed advies en een antwoord daarop. Ondanks de gedachtewisseling is de situatie nog altijd niet verholpen daarom stapt de EC naar het Hof van Justitie.

Foto's

  • VDS
    VDS