Clicky


Volop steun van CNV-leden voor cao-resultaat transportsector

Volop steun van CNV-leden voor cao-resultaat transportsector
15-06-2021 10:06 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

UTRECHt - De leden van CNV Vakmensen steunen met een ruime meerderheid het onlangs bereikte onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao voor de 150.000 werknemers in de transportsector. Dat blijkt uit een ledenraadpleging over het cao-resultaat.

CNV-onderhandelaar Tjitze van Rijssel is tevreden dat de nieuwe cao, die loopt tot 1 januari 2023, hiermee nu een feit is: “De leden waarderen het dat we op drie belangrijke punten afspraken hebben kunnen maken. De lonen gaan omhoog, per 1 juli al met 3,5 procent. Over een half jaar komt er nog eens 3,25 procent bij. Verder komt er een regeling om eerder te kunnen stoppen met werken én we hebben een paar mooie afspraken gemaakt om het werken prettiger te maken.”

Warme dagen bewijzen dat standairco geen overbodige luxe is

Van Rijssel is in z’n nopjes dat het eindelijk is gelukt om in de cao afspraken te maken over standairco’s en standkachels in vrachtwagencabines. CNV Vakmensen pleit hier al jaren voor. In de cao is nu afgesproken dat per 1 juli in alle nieuwe vrachtwagens een standairco en standkachel verplicht zijn. “Dat is echt geen overbodige luxe, kijk naar de warme dagen van deze week. Een aangename cabinetemperatuur is voor chauffeurs een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Om een beetje fatsoenlijk uit te kunnen rusten, moet je de temperatuur zelf goed kunnen regelen.”

De cao-afspraak is een begin, want wat CNV Vakmensen betreft wordt het bestaande wagenpark ook aangepakt. Van Rijssel: “We sporen transportbedrijven aan om deze investering ook in het bestaande wagenpark te gaan doen. En we sporen de chauffeurs aan om die wens bij de baas op tafel te leggen. Ook als je gaat solliciteren. We zien nu dat er het werk aantrekt en dat er volop vraag is naar chauffeurs. Dan kan een mooie cabine met standairco zomaar een arbeidsvoorwaarde zijn waar je bij het solliciteren op gaat letten.”

Volgens Van Rijssel zou het voor transportbedrijven helemaal niet zo ingewikkeld hoeven te zijn. “Het gaat om een eenmalige investering van een paar duizend euro. Dat is peanuts, als je het omrekent naar de jaarlijkse afschrijving op de vrachtwagen. Als werkgever sta je voor een vraag, waarop het antwoord niet zo moeilijk zou moeten zijn: wat zijn goede werkomstandigheden voor je chauffeurs je waard? Of blijf je vooral op de centjes letten en wil je niet investeren in je werknemers?”

Onderzoek naar werken met rolcontainers

Een andere belangrijke arbo-afspraak betreft het werken met rolcontainers. Hier komt een onderzoek naar, dat uiterlijk 1 juli 2022 klaar moet zijn. Van Rijssel: “Doel is om het werk makkelijker en lichter te maken. Het geduw en getrek met zware rolcontainers zorgt nu onnodige rugklachten en zelfs uitval van werknemers. Vooral in de winkeldistributie en de afval- en milieusector is dit aan de orde.”

Eerder stoppen met werken

Vanuit het pensioenakkoord komt er een regeling die het mogelijk maakt om eerder te kunnen stoppen met werken. Deze geldt voor werknemers uit de geboortejaren 1955 tot en met 1961. De regeling gaat in op 1 januari 2022 en eindigt op 1 januari 2026. Een werkgroep gaat deze regeling verder uitwerken. Werkgevers betalen 0,75 procent van het sociaal verzekeringsloon (SV-loon) voor deze regeling.