Clicky


Te hard rijden van vrachtwagens groot probleem blijkt uit resultaten ROADPOL controleweek

Te hard rijden van vrachtwagens groot probleem blijkt uit resultaten ROADPOL controleweek
14-06-2021 16:12 | Controles | auteur Redactie | Esther van der Wal

BRUSSEL- Te hard rijden van vrachtwagens blijft een groot probleem, dat blijkt uit de resultaten van de ROADPOL Truck&Bus controleweek die van 10 tot en met 16 mei werd gehouden. Tijdens de controleweek werden 187.308 vrachtwagens gecontroleerd in maar liefst 18 ROADPOL-lidstaten. Er werden 33.400 overtredingen geconstateerd.

De meeste overtredingen werden aangetroffen op het gebied van snelheid (8948x), technische overtredingen (2422x), het niet dragen van veiligheidsgordels (3187x) en andere veiligheidsovertredingen.

Op het gebied van rij- en rusttijden werd eveneens een ernstig aantal overtredingen geregistreerd. 5566 chauffeur waren in strijd met de in heel Europa geldende sociale voorschriften, wat betekent dat ze langer met hun voertuig reden dan wettelijk is toegestaan ​​zonder de verplichte pauzes in acht te nemen. 4.039 keer werden de voorgeschreven tachografen niet goed beheerd. In 359 gevallen werden manipulaties van digitale tachografen geconstateerd.

“Het knoeien met de instellingen van de tachograaf of zelfs het manipuleren daarvan neemt elk jaar grotere vormen aan. De reden voor dit soort fraude zou de voortdurende concurrentiedruk in deze nog steeds groeiende industrie kunnen zijn. De financiële voordelen voor vervoerders mogen dan groot zijn, de risico's voor de verkeersveiligheid zijn groter”, zegt ROAPDOL Operationeel Groepssecretaris Henk Jansen van de Landelijke Eenheid in Nederland.

Verder werden 146 bestuurders onder invloed van alcohol aangetroffen en 22 chauffeurs onder invloed van drugs.

In 2.554 gevallen werden ernstige technische mankementen geconstateerd. Ook werden 1.319 vrachtwagens overbelading aangetroffen. Ook was de ladingzekering bij 908 vrachtwagens onvoldoende. Als de niet goed vastgezette lading tijdens het rijden van de vrachtwagen valt, vormt dit een zeer ernstig risico voor de verkeersveiligheid en leidt dit vaak tot aanrijdingen met gewonden of doden.

Hoewel de overtredingen in de sector gevaarlijke stoffen in eerste instantie procentueel klein lijken met minder dan 3 procent, zijn er toch 186 overtredingen. Rijden met gevaarlijke stoffen vormt een extra risico bij een aanrijding. Wanneer deze stoffen vrijkomen, zijn de gevolgen voor de weggebruiker en het milieu vaak desastreus.

Het totale overtredingspercentage was 20,18 procent. Dit betekent dat bij bijna één op de vijf gecontroleerde vrachtwagens een overtreding is geconstateerd.

“Hieruit blijkt dat het vrachtverkeer een groot risico vormt voor de verkeersveiligheid en dat monitoring nog steeds noodzakelijk is. Europese politieagenten hebben een zeer hoog opleidingsniveau op het gebied van verkeerscontroles, wat tot uiting komt in het hoge klachtenpercentage”, zegt Jansen.

„Aanrijdingen met vrachtwagens hebben meestal bijzonder ernstige gevolgen voor de chauffeur, maar meestal nog meer voor andere weggebruikers. De belangrijkste oorzaken van deze ernstige aanrijdingen (snelheid, onvoldoende ladingzekering, vermoeidheid van de chauffeur en technische mankementen van de voertuigen) moeten worden tegengegaan door controles op het goederenverkeer”, zegt de deskundige.

Door de overtredingen moest 1.211 keer de verdere rit van het voertuig worden verboden totdat de voertuigen of lading weer in goede staat waren. In België werd een bedrag van 38.100 euro in de controleweek. Ook is een bedrag van 29.000 pond in beslag genomen op verdenking van witwassen.

“De uitslag van de controleweek laat zien dat controles op het gebied van vrachtverkeer nog steeds een belangrijke insteek zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren. Naast de bestraffing van overtredingen worden de chauffeurs geïnformeerd door het verhelderen van discussies over de gevaren zoals onvoldoende zekeren van lading, omdoen van de gordel of vermoeidheid door overschrijding van de rijtijd. Maar ook het steeds groter wordende probleem van afleiding achter het stuur door bijvoorbeeld het gebruik van mobiele telefoons of andere elektronische apparaten moet tijdens deze controles worden tegengegaan”, legt Jansen van ROADPOL verder uit.

De volgende ROADPOL-operatie Truck & Bus vindt plaats van 19 t/m 25 juli 2021. Volgende week, van 16 t/m 22 juni, vindt de operatie Alcohol en Drugs plaats.